تجلیل از ابوالفضل زرویی

تجلیل از ابوالفضل زرویی و رونمایی از لوح فشرده «بامعرفت‌های عالم»

 
 

مراسم تجلیل از ابوالفضل زرویی نصرآباد همراه با رونمایی از لوح فشرده «بامعرفت‌های عالم» برگزار می‌شود.  

 
 

به گزارش ایسنا، در این مراسم که از ساعت 17:30 اول تیرماه در فرهنگسرای فردوس برگزار خواهد شد، افرادی همچون: بهاءالدین خرمشاهی، سیدعلی موسوی گرمارودی و محمدعلی بهمنی درباره طنز و جایگاه آثار زرویی سخن خواهند گفت. همچنین شاعران طنزپردازی از جمله: سعید بیابانکی، ناصر فیض، رضا رفیع، امید مهدی‌نژاد و مهدی استاداحمد به شعرخوانی خواهند پرداخت.

پخش فیلم کوتاهی از زندگی و آثار زرویی از دیگر بخش‌های این برنامه است و در پایان برنامه، ضمن تجلیل از پدیدآورندگان آلبوم، حمید اسفندیاری (مدیر انتشارات باربد)، بهزاد باشو (گرافیست و کاریکاتوریست آلبوم) و محمد سالاروند (آهنگساز اثر) از لوح فشرده «بامعرفت‌های عالم» رونمایی خواهد شد.

این برنامه با مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران برگزار خواهد شد.

سیدعباس سجادی - مدیرعامل مؤسسه نغمه شهر - درباره این مراسم گفت: در حوزه طنز معاصر، ابوالفضل زرویی نصرآباد به اعتبار آثاری که در قالب‌های نظم و نثر پدید آورده است، نقشی بسزا و تأثیرگذار دارد.

او افزود: زرویی با توجه به نگاه دقیق و عمیقی که به ابعاد مختلف جامعه دارد، همواره آثاری را قلمی کرده است که مورد توجه نه تنها خبرگان این عرصه؛ بلکه اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است.

سجادی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که آخرین اثر زرویی که «بامعرفت‌های عالم» نام دارد، مورد توجه ویژه قرار گرفت، ما را بر آن داشت که با آهنگ‌سازی بر روی بخش‌های مختلف آن، آن را در قالب آلبومی با صدای شاعر تقدیم علاقه‌مندان کنیم که توسط مؤسسه آوای باربد تکثیر و توزیع شده است.

هایکو

 

 هایکو

 امروزه اغلب مردم جهان شعر ژاپن را با هایکو می‌شناسند. هایکو شعری است 17 هجایی که در سه سطر نوشته می‌شود. سطر اول و سوم هرکدام پنج هجا و سطر دوم هفت هجا دارند. هایکو نه وزن دارد و نه قافیه و آرایه‌های کلامی در آن به ندرت به کار می‌رود. 

(این توضیح رو برای سپیده از «‌آشپزخونه سی سی جون » گذاشتم و این چند تا شعر)

 لذت ببرید!

 چند هایکوواره از سید حسن حسینی :

کاری از دست زنگ های انشا بر نمی آید

بچه ها

لباس نو می خواهند

و تخم مرغ های رنگی !

*
*
*
باید استفاده بهینه کرد

از دل

عشق کجاست؟؟

*
*
*
ملافه ای سفید از برف

روی نعش درازکشیده دشت

زمستان به رحمت خدا پیوست !

*
*
*
آجیل ها و تقویم

به بهار گواهی می دهند

اما در این میان

تکلیف بخاری

روشن نیست!

نمی شناسیمش : نصرت رحمانی

  نمی شناسیمش : نصرت رحمانی

دو سه روز پیش از شاعری شعر گذاشتم تو وبلاگم که تقریبا هیچکس نمی شناسدش:‌ « نصرت رحمانی » . 

دیشب قدم شعری برنامه « دو قدم مانده به صبح» درباره او بود. 

یاد گرفتم و دونستم « شعر سیاه »‌ نصرت رحمانی در مقابل « شعر روشن یا سفید» احمد شاملو است.  

اشعار نصرت رحمانی رئالیسم اند و در قالب شعر نیمایی. به شدت واقع گرایانه اونقدر که تلخی همیشگی روزها نمی گذاشت شیرین شعر بگوید.  

اما اشعار به نهایت روان و زیبا داره و حتی خود نیمای سختگیر ( به قول رشید کاکاوند مجری کارشناس برنامه) فقط برای کتاب نصرت رحمانی مقدمه نوشته و نه برای هیچکس دیگه.  

 


 تو موتورهای جستجو هم اگه به دنبال نصرت باشید نوشته و وبلاگ ها کم هستن دنیای مجازی هم تلخی و غریبگی می کنه با دردآشنایی نصرت رحمانی. اما چند مکان مجازی مرتبط براتون می گذارم: 

اینچا 

اینجا ( برای خوندن هر شعر یه پنجره باز کنید تا کامل شعر رو ببینید) 

اینجا 

اینجا 

اینجا

کتاب: شعر : شمس لنگرودی

 

 

۱

طوری متهمم می کنید
انگار
سوسکی را کشته ام
آدم بود
به سزایش رسید

 

۲

گنجشکان لاف می زنند:
جیک جیک جیک جیک
جیک هیچ یک شان در نیامد
تو که دور می شدی. 

 اینجا

نصرت رحمانى:

نصرت رحمانى: 

"زندگى بازیست, ما خود صحنه مى سازیم تا بازیگر بازیچه هاى دیگران باشیم, واى زین برد روان فرساى, من بازیگر بازیچه هاى دیگران بودم, گرچه مى دانستم این افسانه را از پیش, زندگى بازیست."

شب لیله الرغائب

 شب لیله الرغائب  

امشب شب لیله الرغائب است. آسمون هم بارید و دلی سبک کرد و هوای دم کرده آخرهای بهارو خنک کرد. خدا کنه دل ما هم خنک بشه. 

التماس دعا

گوشی در حال شارژ را به گوش خود نزدیک نکنید

گوشی در حال شارژ را به گوش خود نزدیک نکنید

 
 

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار با تشریح عوامل موثر در کاهش تشعشعات موبایل گفت: کاربران باید هنگامی که قدرت سیگنال آنتن دهی ضعیف است موبایل خود را خاموش کنند و یا مکان مناسبتری را برای برقراری مکالمه پیدا کنند.  

 
 

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار با تشریح عوامل موثر در کاهش تشعشعات موبایل گفت: کاربران باید هنگامی که قدرت سیگنال آنتن دهی ضعیف است موبایل خود را خاموش کنند و یا مکان مناسبتری را برای برقراری مکالمه پیدا کنند.

گوشی مرغوب بخرید

سید حسن سید موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه برای کاهش پرتوگیری، افراد هنگام خرید گوشی، میزان SAR (نرخ جذب ویژه) مستند شده آن را از فروشنده درخواست کنند، اظهار داشت: میزان SAR گوشی حتما باید کمتر از دو وات بر کیلوگرم در مدت 6 ثانیه باشد و این مقدار هرچه کمتر باشد آسیب های احتمالی کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان SAR مرغوبترین گوشی های همراه در حدود 10 درصد حد آستانه استاندارد یا کمتر از آن است، خاطرنشان کرد: اثرات بیولوژیکی برگشت ناپذیر، در SAR های بالاتر از 4 وات بر کیلوگرم در مدت 6 ثانیه ظاهر می شود.

مدیر کل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار گفت: میزان SAR اکثر گوشی های همراه موجود در بازار در بهترین حالت ممکن حدود 14/0 وات بر کیلوگرم و در بدترین حالت 6/1 وات بر کیلوگرم است که بین 15 تا 80 درصد حد استاندارد است که این میزان با بکارگیری هندزفری استاندارد به صفر مجازی می رسد.

کودکان زیر 12 سال از تلفن همراه استفاده نکنند

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش پرتوگیری از تشعشعات تلفن همراه، استفاده از این وسیله باید حتی الامکان در مواقع ضروری صورت گیرد، ادامه داد: به بزرگسالان توصیه می شود که مکالمات کوتاه داشته باشند و کودکان زیر 12 سال نیز از تلفن همراه استفاده نکنند نوجوانان نیز حتی المقدور به جای برقرای تماس تلفنی، پیام کوتاه ارسال کنند.

سید موسوی اضافه کرد: بانوان در دوران بارداری باید استفاده از تلفن همراه را محدود کنند و تمامی کاربران در شرایط غیر عادی از جمله بیماری، سرماخوردگی، سردرد، جراحت، شکستگی موضعی، سوختگی و از این قبیل شرایط از موبایل استفاده نکنند.

گوشی در حال شارژ را به گوش خود نزدیک نکنید

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی همراه اول با تاکید بر اینکه افراد نباید گوشی در حال شارژ را به گوش خود نزدیک کنند، افزود: کاربران باید توجه داشته باشند که گوشی در حال شارژ را از مجاورت محل خواب خود دور نگه داشته و پس از اتمام شارژ باطری گوشی، دستگاه شارژر را از پریز برق خارج کنند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این توصیه ها می تواند در کاهش پرتوگیری احتمالی تشعشعات موبایل موثر واقع شود، ادامه داد: بهتر است هنگام عدم استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، مشترک گوشی خود را خاموش کند همچنین موبایل باید دور از نواحی حساس بدن مانند چشم ها، اعضاء تناسلی، سینه و اعضاء داخلی قرار گیرد.

سید موسوی به مشترکان توصیه کرد که موبایل خود را حتی الامکان دور از سر خود نگه دارند و یا از هندزفری استاندارد استفاده کنند.

کاربران اینترنت باهوش‌تر می‌شوند

کاربران اینترنت باهوش‌تر می‌شوند

 
 

اگرچه هشدار در مورد عدم رعایت نکات امنیتی در زمان استفاده بسیاری از کاربران از اینترنت به طور دائم تکرار می شود، اما بررسی ها حاکی است که در مجموع کاربران اینترنت باهوش‌تر و عاقل‌تر شده اند.  

 

 

به گزارش فارس به نقل از اینترنت ولوشن، بررسی های تازه مؤسسه pew حاکی است که کاربران وب و اینترنت این روزها نسبت به تلاش هایی که برای هک کردن و سرقت اطلاعات حساس آنها به کار می‌رود هشیارتر هستند و سخت تر از گذشته اجازه سوءاستفاده به کلاهبرداران آنلاین می دهند.

بر همین اساس کاربران جوان تر و کم سن و سال تر بیشتر از افراد مسن و دارای سن بالا نسبت به مسائل و تمهیدات امنیتی توجه نشان می دهند.

تحقیقات pew که حد فاصل آگوست تا سپتامبر سال 2009 انجام شده حاکی است که کاربران اینترنت در حال حاضر بسیار بیشتر از گذشته در مورد حفظ هویت خود در اینترنت حساس هستند و به شیوه های مختلف سعی می کنند هویت خود را مخفی نگهدارند.

همچنین 57 درصد از کاربران بزرگسال هم اکنون اطلاعات مربوط به خود را در فضای آنلاین جستجو می کنند که این رقم نسبت به سال 2006 حدود 10 درصد بیشتر شده است.

از سوی دیگر در حالی که در سال 2006 حدود 36 درصد از مردم از طریق اینترنت در جستجوی سوابق افراد بودند این رقم هم اکنون به 46 درصد رسیده است.

خبرنگاری شهروندی و دوربین نود

خبرنگاری شهروندی و دوربین نود

 
 

- در بین برنامه‌های گفتگو محور شبکه‌های مختلف صدا و سیما، برنامه نود تنها برنامه‌ای است که از پدیده‌ای به نام خبرنگاری شهروندی بهره می‌برد. مشتریان پروپا قرص نود‌ می‌دانند که در یکی از بخش‌های برنامه به نام دوربین نود‌ گزارش‌های تصویری مخاطبان از حوادث مربوط به فوتبال پخش می‌شود. 

 
 

دوربین نود در حال حاضر به یکی از پربیننده ترین بخش‌های برنامه بدل شده است. جدا از کسانی که برای این برنامه فیلم و عکس می‌فرستند، سایر بینندگان نیز دوشنبه‌شب‌ها پای تلویزیون می‌نشینند تا ببینند این هفته هموطنانشان چه سوژه‌هایی را از اطراف ورزشگاه‌ها شکار کرده‌اند.

خبرنگاری شهروندی‌ فرآیندی است که طی آن شهروندان می‌توانند در چرخه جمع‌آوری، گزارشگری، تجزیه و تحلیل و انتشار اخبار و اطلاعات مشارکت داشته باشند. گاه این اطلاعات از طریق رسانه‌های شخصی مثل وبلاگ منتشر می‌شود و گاه رسانه‌های عمومی به کمک شهروندان می‌آیند تا اطلاعات دسته‌اول آنها را به مخاطبانشان ارائه کنند.

اگر به سایت برنامه نود‌ سر بزنید در بخش دوربین نود‌ با چنین عبارتی مواجه می‌شوید:‌ شما مخاطبان برنامه می‌توانید گزارش‌های تصویری (عکس و فیلم) و آثار هنری (موسیقی، گرافیک، انیمیشن و کاریکاتور) خود را از حوادث و رویدادهای جاری فوتبال با نگاهی طنزآمیز و نقادانه به این بخش ارسال کنید. همین یک جمله کافی بود تا سیلی از تصاویر و عکس‌های درجه یک ورزشی برای برنامه نود ارسال شود. این تولیدات هنری علاوه بر جنبه تفریحی، بعضا توانسته بار انتقادی برنامه را افزایش دهد.

تصاویر رسیده به برنامه را می‌توان در چند حوزه دسته‌بندی کرد؛ بخش اول تصاویری هستند که صرفا جنبه سرگرم‌کننده دارند. معمولا در این تصاویر فردی مشغول انجام حرکات عجیب و غریب ورزشی است.

پسربچه‌ای روی یخ روپایی می‌زند، خروسی توپ را شوت می‌کند، فردی با توپ ضربه سر می‌زند و از پله‌ها بالا می‌رود و.... این تصاویر بیشتر بر ارزش خبری استثنا تاکید دارند.

دسته دیگر عکس‌هایی هستند که اتفاقات روی سکوهای ورزشگاه را پوشش می‌دهند. این اتفاقات معمولا از دید خبرنگاران رسمی پنهان می‌مانند. خیلی از تصویربرداران و خبرنگاران حوصله ندارند سر بچرخانند و ببینند روی سکوها چه خبر است. اما تماشاگرانی که خود در قلب جمعیت نشسته‌اند، این سوژه‌ها را بخوبی شکار می‌کنند. در خیلی از بازی‌ها مشاهده می‌شود که تماشاگران علیه فردی شعار می‌دهند یا پلاکارد یا پرده‌ای به‌ دست گرفته‌اند که شعارهای نوشته شده روی آن جذاب و دیدنی است.

اما سهم زیادی از آثار دوربین نود را پیام‌ها و اطلاعات انتقادی تشکیل می‌دهند. این تصاویر بیشتر حالت هشدارآمیز دارند و فرستنده پیام قصد دارد وضعیت خطرناکی‌ را به تصویر بکشد و به مسوولان مربوطه هشدار دهد.

فردی چند دقیقه مانده به شروع مسابقه فوتبال مشغول چمن‌کاری است. مسوول برانکارد با دمپایی داخل زمین چمن آمده است. تعدادی از تماشاچیان روی اسکوربورد نشسته‌اند. زمین چمن به زمین خاکی بدل شده و در آن هیچ نقطه سبزرنگی دیده نمی‌شود و....جالب این که این تصاویر چندین بار مسوولان را مجبور به پاسخگویی کرده‌اند و توانسته‌اند در برنامه جریان انتقادی سازنده‌ای را به راه بیندازند. به عنوان مثال تصاویر مربوط به ورزشگاه‌های نیمه‌تمام‌ هنگامی که خلاف بودن ادعاهای مسوولان ورزشی را به اثبات رساندند‌ به یک موضوع مهم خبری بدل شدند. نکته مهم درباره این عکس‌ها این بود که نماهایی از ورزشگاه‌های نصفه نیمه دورافتاده‌ترین نقاط کشور را بازتاب می‌دادند؛ یعنی مکان‌های فراموش‌شده‌ای که پای هیچ خبرنگاری به آنجا نرسیده بود. اما به لطف پدیده خبرنگاری‌شهروندی این سوژه‌ها به چشم آمدند و دیده شدند.

در مواردی که عکس‌ها و تصاویر از ارزش خبری «شهرت» برخوردار بوده‌اند، توانسته‌اند به یک سوژه خبری داغ نیز بدل شوند؛ مثل تصویری که درگیری لفظی و فیزیکی یکی از بازیکنان مشهور با یکی از تماشاگران را نشان می‌داد.

خبرنگاری‌شهروندی‌ به عنوان یکی از مباحث جدی و اساسی استادان رشته ارتباطات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این فرآیند می‌تواند انحصار رسانه‌های رسمی را بشکند و منجر به افزایش مشارکت شهروندان در جریان تولید و نشر خبر شود. در جریان حمله آمریکا به عراق، یکی از ساکنان بغداد اخبار لحظه به لحظه این جنگ را از طریق وبلاگش منتشر کرد که این حرکتش بسیار مورد توجه قرار گرفت.

از آنجا بود که خیلی‌ها به فکر فرو رفتند و درباره قدرت روزنامه‌نگاری‌شهروندی‌ مباحث علمی و عمیقی را مطرح کردند. برخی از سایت‌های خارجی این شیوه را آن قدر جدی گرفته‌اند که به شهروندان فرستنده محتوا دستمزدی هم پرداخت می‌کنند. در صورت عدم دقت فرستنده پیام یا صاحبان رسانه، خبرنگاری‌شهروندی‌ ممکن است منجر به تولید آثار‌های جنجالی، توهین‌آمیز و افشاگرانه شود.

اما مسلما این شیوه اطلاع‌رسانی‌ می‌تواند افراد بیشتری را درگیر جریان تولید و نشر خبر کند. پیام پنهان این فرآیند این است که نظر عامه مردم در رسانه‌ها لحاظ می‌شود و برنامه‌سازی مطابق با خواست و سلیقه آنها صورت می‌گیرد. بی‌جهت نیست که بخش دوربین نود‌ این همه طرفدار پیدا کرده است. یادمان باشد که خبرنگاری‌شهروندی فقط منحصر به یک برنامه ورزشی نیست. برنامه‌های خانوادگی، طنز، کودک و نوجوان، علمی، اقتصادی و... نیز می‌توانند مخاطبانشان را در تولید محتوا شریک کنند.

بیش از ۹۰ درصد شهروندان ژاپنی روزنامه خوان هستند

بیش از ۹۰ درصد شهروندان ژاپنی روزنامه خوان هستند

 
 

اتحادیه سردبیران و ناشران روزنامه های ژاپن اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی انجام شده در سراسر ژاپن بیش از 90 درصد از شهروندان ژاپنی در سنین مختلف روزنامه خوان هستند. 

 


به گزارش روزنامه ژاپن تایمز، در این نظرسنجی که از چهار هزار و 100 نفر از شهروندان ژاپنی در سراسر ژاپن به طور تلفنی انجام شده است، نشان می دهد که بیش از 90 درصد از شهروندان ژاپنی هر روز روزنامه می خوانند.

به گزارش ایرنا به نقل از ژاپن تایمز، این نظرسنجی نشان داده است که شهروندان ژاپنی از پنج رسانه بزرگ ژاپنی شامل روزنامه، تلویزیون و اینترنت استفاده می کنند که در میان این رسانه ها روزنامه به طور روزانه از سوی آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این نظرسنجی که در ماه اکتبر سال 2009 میلادی انجام شده نشان می دهد که روزنامه کلیدی ترین و ضروری تری رسانه در جمع خانواده های ژاپنی است که در خانه، مترو، اتوبوس و نقاط مختلف به مطالعه آن می پردازند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی 91/3 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که هر روز به مطالعه روزنامه می پردازند که این آمار در مقایسه با نتایج نظرسنجی دو سال گذشته تغییری نداشته است.

در میان پنج نوع رسانه ژاپنی شامل روزنامه، تلویزیون، رادیو، مجله و اینترنت، روزنامه از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش ژاپن تایمز، 52/6 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی گفته اند که مطالعه روزنامه به درک آنها از مسایل و موضوعات مناطق مختلف مرتبط با زندگی آنها کمک می کند.

این نظرسنجی همچنین نشان داده است که 50/2 درصد از پاسخ دهندگان روزنامه را به عنوان منبع مستقل خود در دریافت اطلاعات و اخبار در مورد مسایل مختلف داخلی و خارجی استفاده می کنند در حالی که 62/5 درصد از شبکه های خصوصی و 52/2 درصد از طریق شبکه های اینترنتی، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

ژاپن از نظر حجم انتشار روزنامه در میان کشورهای دنیا در رده نخست قرار دارد به طوری که فقط روزنامه یومیوری این کشور در دو نوبت صبح و بعدازظهر بیش از 12 میلیون نسخه منتشر می شود که از طرق مختلف از جمله پست و یا افراد در خانه ها، محل های کار و یا دکه های روزنامه فروشی ها به مخاطبان عرضه می شود.