راهبردی که برای جامعه اطلاعات نیست

راهبردی که برای جامعه اطلاعات نیست  

ایمان بیک - شنبه‌ای که گذشت نخبگان فاوای کشور برای بررسی ویرایش دوم سند راهبردی جامعه اطلاعاتی کشور از سوی شورای عالی اطلاع‌رسانی به سومین هم‌اندیشی دعوت شدند.
بگذارید همین ابتدا از ترتیب دهندگان این جلسات هم‌اندیشی قدردانی کنیم که اتفاقی نادر را در فرآیند سندنویسی کشور رقم زده‌اند؛ اتفاقی که می‌توانست حداقل در جریان تدوین سایر اسناد فناوری اطلاعات کشور هم بیفتد و متاسفانه نیفتاد و جز جمع اندکی، بقیه غریبه انگاشته شدند.
نکته دیگر که جای قدردانی دارد، امانت‌داری تدوین‌کنندگان در دریافت نظرات کارشناسی نخبگان فناوری اطلاعات کشور در فضایی آزاد و البته مدیریت شده است.
اما آنچه می‌خواهم در مورد خود سند یادآور شوم؛ میزان تناسب محتوا با نامی است که بر آن نهاده شده.
نام سند «سند راهبردی جامعه اطلاعاتی ایران» است. اما محتوای آن، صرفا توسعه «فاوا» را مد نظر دارد. به دلایلی که مختصرا در ادامه می‌گویم:
1. آنگونه که از اسناد WSIS بر می‌آید، یکی از سه بازیگر اصلی جامعه اطلاعات، در کنار دولت و بخش خصوصی، جامعه مدنی است که در سند راهبردی اصولا نامی از این رکن رکین دیده نمی‌شود.
2. آزادی اطلاعات یا جریان آزاد اطلاعات و حق مردم در دسترسی به آن از نکات مهم مذاکرات و بیانیه اصول WSIS بوده است. اما در این سند – با هر ملاحظاتی که باشد – آزادی اطلاعات زیر مجموعه «فیلترینگ» دیده شده است.
3. از همین منظر، نامی از رسانه‌ها و مطبوعات نیز اصلا در سند راهبردی جامعه اطلاعات «ایرانی» دیده نمی‌شود که این، با آنچه جهان از جامعه اطلاعات تعبیر می‌کند، متفاوت است.
البته به این 3 بند، می‌توان باز هم افزود.
بار دیگر تلاشی که در تدوین این سند ارجمند شده را ارج می‌نهیم. اما آیا بهتر نیست با جوانب جامعه‌شناختی و فلسفی آنچه دنیا «جامعه اطلاعات» می‌خواند، تطبیق‌اش دهیم و یا از اساس، نام آن را «سند راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور» بگذاریم؟ 

منبع:

اولین روز ثبت نام از کاندیداهای دهمین دوره ریاست جمهوری

این عکسها فکر می کنید مربوط به چیه؟ یه تئاتره تعزیه یاشامورتی بازیه...؟

اما فقط مربوط به اولین روز ثبت نام از کاندیداهای دهمین دوره ریاست جمهوری است به نقل از خبرگزاری فارس. 

 

روزی برای سوپراستاری

 روزی برای سوپراستاری  

بعد از تعطیلات عید نوروز است که بلیط سینما به جای شنبه ها سه شنبه ها نیم بها فروخته می شود بهانه خوبیه برای بیشتر سینما رفتن.

منم دیروز سینما رفتم. 

اگه می خوای بخندی می تونی با دهن باز و آماده کرکر (همان هرهر با صدای بلند) به دیدن  فیلم اخراجی ها ۲ بری که به ژانر فیلم «دیکتاتور بزرگ »چارلی چاپلین شبیه است. « فیلم کمدی- جنگی»! با اینکه اصل موضوع جنگه اما گاهی اوقات فضاها اصلا اینطوری نیست و .. 

خلاصه حتما با این فروش ۶ میلیاردی تا حالا اکثر مردم دیده اند اونو.   

حالا راجع به فیلم «سوپراستار» که در سایه فیلم اخراجی ها ۲ قرار گرفته می خوام بگم.  

اگه یه فیلم درست و حسابی به معنای واقعی می خوای و هدفت خندیدن صرف نیست حتما این فیلم رو ببین.  

نویسنده و کارگردان فیلم تهیمینه میلانی است. طرح فیلمنامه اقتباسی از داستان « آگوستوس» اثر هرمان هسه است. به حق که در نگارش فیلمنامه طرح کلی رو گم نکرده و این نشان می ده که گرته برداری خوبی شده. (این داستان رو نخوندم تا در مورد اقتباس از اون نظر بدم) 

کلام آخر اینکه بازی دیدنی شهاب حسینی در نقش یک سوپراستار خودگم کرده و عصبی و بازی فتانه ملک محمدی در نقش رها عظیمی ( که شاید اولین کار حرفه ای او باشد)بسیار خوب از کار درآمده . 

داستان فیلم هم به گونه ای طرح ریزی شده که با پایان فیلم تعلیقی ابتدایی تماشاگر رو دچار می کنه اما به قول اون پیرمرد فیلم آقای (یادم نیست)که ویلون هم می زد همینکه به دنبال « نشانه ها» بگردی « فرشته ها» رو می بینی نتیجه کار رو می تونی حدس بزنی . پس از این لحاط که پایان فیلم به نوعی در سراسر فیلم نشانه گذاری شده می شه گفت که فیلم در سبک اکسپرسیونیستی نیست و حتی پایانی مشخص دارد.  

موسیقی متن فیلم موسیقی ترانه «مراببوس» (یکی از ترانه های مورد علاقه ام) است که خب صدای گل نراقی رو کم داره اما باز هم انتخاب خوبیه برای صحنه های فیلم هر دو حس نوستالوژیکی دارن. ( منظورم داستان کلی فیلم در نهایته و این آهنگ.) بالاخره ناصر چشم آذر بیننده هارو از قبل با این موسیقی آماده وداع کرده.

امیدوارم اونایی که هنوز این فیلم رو ندیدن زودتر به تماشای اون برن. 

 امیدوارم لذت ببرید.

خشم طنزگونه فیروز کریمی و رسانه های عربی

خشم طنزگونه فیروز کریمی و رسانه های عربی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تلویزیون الرای در برنامه‌ی مجله ورزشی آخر هفته خود بار دیگر به سابقه‌ی سخنان طنزآلود فیروز کریمی مربی سرشناس ایران اشاره کرد و گفت: این مربی ایرانی که از عملکرد دروازه‌بان خود ادمیر تولیا به شدت گله‌مند است او را متهم کرد که به جای توپ باید به سراغ مرغ‌گیری برود.

مفسر تلویزیون الرای که به رشته‌ی تحصیلی و شغل کریمی نیز توجه نشان داده است، اضافه کرد: این پلیس روانشناس که با تیم پاس ایران نیز قهرمان باشگاه‌های آسیا شده است، کمتر به سراغ شوخی و جوک در باشگاه‌های آسیا می‌رود و طنز خود را در محدوده‌ی لیگ ایران قرار داده است.

این تلویزیون با نمایش تصاویری از فیروز کریمی در کنار زمین افزود: بعضی از شوخی‌های این مربی فوتبال او را تا دادگاه فوتبال ایران نیز برده است.

مفسر تلویزیون الرای گفت: این شوخی کریمی با دروازه‌بان خود که ظاهرا آخرین فصل حضورش را در صبای ایران می‌گذراند، شباهت زیادی به شوخی جام جهانی در خصوص تیم ملی اروگوئه در دهه‌ی 50 میلادی قرن گذشته دارد که بدلیل ضعف عملکرد این تیم علاقه‌مندان تیم ملی اروگوئه از بازیکنان این تیم خواستند به جای توپ به دنبال مرغ‌ها بدوند که آنها نیز این کار را انجام دادند.

تلویزیون الرای از صبای ایران به عنوان تیمی قلدر و مدعی در لیگ ایران نام برد که همیشه مزاحم تیم‌های بزرگ لیگ این کشور بوده است.

این هم عکسهای مربوط به موزه

این هم عکسهای مربوط به موزه: 

 

 

 

  

  

  

 

با تشکر از آقای حسین ظهره وند که این عکسهارو در اختیار من قرار داد.

دوسالانه نگارگری یا ...

 دوسالانه نگارگری یا ...

شنبه رفته بودم نمایشگاه دوسالانه نگارگری
اما خب انگار نمی شه یه جا بری و نذارن با دید انتقادی نبینی!
اونجا که دیگه نگو و نپرس !!!
دیگه کار هنریه و سلایق متفاوت ! همینطور که آدما پیشرفت می کنن(!) هنر اون هم هنر نگارگری باید مترقی! بشه دیگه باید چهره های رئال و واقعی دم دستی بیان و تو تابلوها اون هم با چه اندازه بزرگی بنشینن نمی دونم شاید فقط تصویر نگارگری نشده «گارفیلد و اجدادش»  جا مونده بود که با تکنیک قلم و رنگ گذاری نگارگری تصویر بشه. 

طراحی ها همه کپی بودن انگار یه دختر یا همون معشوق رو از یک اثر از جناب فرشچیان! (اغلب از آثار ایشون کپی برداری می شه به دلیل کرشمه های زیاد و انطعاف پذیری تصویری آدما) و مرد رو هم از یه تابلوی دیگه. خب نمی گم الهام گرفتن بده اما اگه قراره اثری در خور و شایسته نمایشگاه! اونم دوسالانه انتخاب بشه به نکات مهمی توجه کنند. مثلا حداقل روی حالت ها و  فیگورهای طرح کار می کردن که تو ذوق نزنه. اسب های طراحی شده هم که انگار طراحشون اصلا نمی دونه اسب حیوانه یا یه مجسمه خیالی . می شه گفت در طراحی پای همه اسب ها اشکال وجود داشت. ( این ایرادها بیشتر دیده می شد وگرنه پوزه اسب ها هم خالی از ایراد نبود). 

بعضی آثار به نمایش دراومده هم که صاحبانشون پوستر طراحی کرده بودن حالا به این دلیل که کمی مثلا مینیاتور توی اون کار کرده اند یا از تکنیک های نگارگری بهره برده اند حضور چشمگیر! داشتن.  

بعضی تابلوها هم که مثلا بازآفرینی یه اثر بودن هم که دیگه اکه به جزئیاتش دقت می کردین وای! متوجه می شدین که یه دست با ظرافت رو چطوری اندازه دست یه آدم با بزرگنمایی چند برابر یا حتی بدتر با بی قوارگی که تناسب رعایت نشده طراحی و اجرا شده . پرسپکتیوهای همون آثر بازآفرینی شده هم که اصلا دقتی در اون نشده بود. حداقل می تونستن عینا به لطف این همه فناوری کپی کاری ساختار خطی و بدنه ای اونها رو مورد استفاده دقیق قرار بدن.

اما از حق نباید گذشت که بعضی آثار اندک شمار هم بودن که لایق تعریف کردن و دیده شدن هستن اما متاسفانه مثلا رفته بودم برای لذت بردن و هیچ عکسی نگرفتم ولی از عکسایی که برادرم گرفته اینجا استفاده می کنم. خیلی حیف شد که اسم اون چند نفر اندک شمار رو یادم رفته. امیدوارم خودتون برید ببینید و .. چشم تیزبینتون آنها رو پیدا خواهد کرد. 

بخش تذهیب بهتر از بخش نگارگری بود . کارهای «آقامیری»ها هم که خب در این بخش غوغا کرده بود. خلاصه در این بخش زیباییهای بیشتری رو میشه به چشم دید چرا که کیفیت آثار ارائه شده به مراتب بهتر  از بخش نگارگری ست . 

راستی در دوره قبل استاد فرشچیان هم شرکت داشتند که فکر می کنم بنا به دلایلی ( مثلا بی توجهی به زمان بازگرداندن آثار در مدت معین!)  اینبار شرکت نداشتن. 

محل برگزاری نمایشگاه دوسالانه نگارگری که تا ۱۰ اردیبهشت ادامه دارد در موزه هنرهای معاصر واقع در خیابان کارگر شمالی بعد از پارک لاله نرسیده به تقاطع فاطمی است.

وب‌کم‌ها به نقشه گوگل افزوده شدند

وب‌کم‌ها به نقشه گوگل افزوده شدند   

سرویس Google Maps با افزودن امکانات جدید اکنون از وبکم‌ها یا دوربین‌های اینترنتی نیز پشتیبانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، گوگل با همکاری Webcams.travel در سرویس نقشه خود لایه وبکم‌ها را اضافه کرده که به کاربران امکان می‌دهد فیلم وبکم‌های عمومی را مشاهده کنند.

کاربران برای مشاهده ویدیوهای به نمایش درآمده در وب سایت Google Maps باید لایه وبکم را با کلیک بر فهرست «بیشتر» و انتخاب وبکم‌ها فعال کنند و پس از آن تصاویری را در Google Maps سراسر جهان مشاهده می‌کنند که کلیک برروی آن‌ها کاربران را به صفحه webcams.travel هدایت می‌کند و در واقع در این صفحه می‌توانند ویدیوی موردنظر خود را مشاهده کنند.

بر اساس این گزارش گوگل در حال حاضر لایه‌های مشابهی مانند ویکی پدیا، یوتیوب در Google Maps دارد.