عطار نیشابوری

به روایت تقویم دیروز چهارشنبه « روز بزرگداشت عطارنیشابوری »‌ بود.  

 

عطار از شعرا و نویسندگان قرن ششم هجری قمری است. نام اصلی او "فرید الدین ابوحامد" بوده است و اطلاع دقیقی از سال تولد او در دست نیست و تاریخ ولادتش را از سال 513 هجری قمری تا 537 هجری قمری دانسته اند. عطار در روستای "کدکن" که یکی از دهات نیشابور بود به دنیا آمد. 

در مورد مرگ عطار نیز روایت های مختلفی وجود دارد و بعضی می گویند که او در حمله مغولان به شهر نیشابور به دست یک سرباز مغول کشته شد و زمان مرگ او احتمالاً بین سالهای 627 یا 632 هجری قمری بوده است. آرامگاه عطار در نزدیکی شهر نیشابور واقع شده است.

مهمترین آثار شیخ دیوان قصائد و غزلیات اوست که در حدود ده هزار بیت

است.

دوم مثنوی منطق الطیر وسوم، تذکرة الاوالیا. در شرح احوال عارفان و

مکارم پیشوایان طریقت است . وی در سال‍ هجری قمری  در آشوب مغول کشته شد.

تربت وی در شاریخ واقع در جنوب نیشابور است. آثار ذیل از اوست:

اسرار نامه ـ الهی نامه ـ مصیبت نامه ـ جواهرالذات ـ وصیت نامه ـ

بلبل نامه ـ حیدرنامه ـ اشترنامه ـ مختارنامه ـ شاهنامه ـ خسرونامه ـ

مظهرالعجایب ـ هیلاج نامه ـ لسان الغیب ـ مفتاح الفتوح....    

نمونه ای از شعر عطار دریغا   

ندارد درد ما درمان دریغا ----- بماندم بی سرو سامان دریغا  


 رهی بس دور میبینم در این ره----- نه سر پیدا و نه پایان دریغا  

  چو نه جانان بخواهد ماند و نه جان----- ز جان دردا و از جانان دریغا  


پس از وصلی که همچون یاد بگذشت ----- در آمد این غم هجران دریغا

در این حیرت فلک ها نیز دیری است----- که میگردند سرگردان دریغا 
  

مرگ همین دور و وراس

 مرگ همین دور و وراس 

می گن خون خونو می کشه . مثل وقتی که فکر می کنید چقدر حس این آدم براتون آشناس و می ایستین تا بهتر آثار آشنایی رو در او پیدا کنید حتی اگه به یه زبان دیگه حرف بزنه و یه جای دیگه این دنیا زندگی کنه. بعد که پرس و جو کنید می فهمید که حستون اشتباه نکرده حداقل اینکه اون طرف یه ایرانیه چه برسه به اینکه کشش خون به سمت یه همخون نزدیک و فامیل  بیشتر اتفاق می افته و ملموستره. 

اینا که گفتم رابطه برقرار کردن های حسی بود و اما همه روابط مارو که همخون هامون شکل نمی دن. خیلیها هستن که فقط خویشاوندی سببی باهاشون داریم بعضی های دیگه هم دوستمونن و عده دیگه به شرایط و اقتضای زمان و کار باهاشون ارتباط داریم.  اما مهم قضیه اینه که تو همه این روابط اون چیزی که باعث قوام رابطه می شه این تعریفا نیست این عینیات نیست یعنی تاثیر دارن اما تاثیرایی که رفتار آدما و شخصیت و منش اونا روی بقیه داره باعث می شه تا این کشش ها این روابط این دوست داشتن ها بیشتر بشه نه صرفا نسبت و خویشاوندی و ... .  

دیگه تقریبا یه ساعتی می شه که از خبر مرگ یه عزیر می گذره . هنوز باورم نمیشه اما نه من همیشه زود باور می کنم همه چیزو . یادمه آخرای سال ۷۶ رفتم خونش صبح ساعت ۸ کمی گذشته بود بهم گفته بود بیا اینجا کار مش برات انجام بدم و دیگه کارای پیرایشی. خیلی خوش گذشت مامانش مثل مامان منه می ترسه یه وقت به مهمون بد بگذره و چون سر کار بود به فاصله های کوتاه شاید هر یه ساعت تماس می گرفت که فلان چیزو بیار برای پذیرایی ناهار یادت نره گرم کنی چون ناهار داشتن شیرینی و آجیل و... خلاصه اگه چیزی مامانش نگفته بود خودش اضافه می کرد آخه مثلا کمی رژیم داشت ولی کلی کاکائو و شکلات آورد.  

همه اینا برای این نبود که خیلی خوراکی آورد و خوب پذیرایی کرد فقط و فقط برای مهربونیش بود برای صورت بچگانه اش که به اندام درشت و تپلش بچگانه تر هم می آمد. به خوش رویی اش.  

چند روز بعد اون ماجرا اومد خونمون. تابستون بعدش ما رفتیم خونشون که دیگه رفته بودن سمنان با خیلی از فامیلا رفتیم.   

 شهر سمنان رو دوست نداشت اما تو سمنان اجل اومد سراغش با اینکه چند ماه بود برگشته بود تهران.

آخرین بار همون موقع بود که دیدمش ولی تلفنی باهاش حرف زدم دوسه باری .  

حتی جمعه گذشته که دوره خونه ما بود  و سال مادربزرگم بود ( مادر مامانم که ۲۱سال قبل فوت کرد) مثل بقیه دوره ها نیومد . نمی دونم شاید نمی خواست دلمون بیشتر براش تنگ بشه و بسوزه . خیلی جوان بود شاید ۲۳ سال.    

قرار بود دوره این ماه نوبت مامانش باشه و خونه این عزیز . اما حیف...

خدا به مادرش و برادرش و همسرش صبر بده.

خدایش بیامرزاد.  

 


چهارم فروردین رفتم مراسم چهلم همسایه مون ختم انعام بود. 

هشتم فروردین رفتم تشییع جنازه همسایه قدیمی مون بود که از این محل رفته بودن ولی ما باهاشون رابطه دوستی داریم.  

امروز هم که این خبر ... .  

اون عزیز دختر دختر خونده خاله مامان بود.(نوه خاله مامان به نوعی)  اما مثل همه فامیل خونیم اونو دوست داشتم.

امیدوارم خدا این سال رو به خیر بگذرونه. 

آمین یا رب العالمین  


 

دلم نخواست این متن رو بعد از نوشتن بازخوانی کنم تا قسمتیشو احیانا حذف کنم هرچند کمتر حذف می کنم.

دوربین دیجیتال جدید ویژه کاربران نیمه‌حرفه‌ای

دوربین دیجیتال جدید ویژه کاربران نیمه‌حرفه‌ای

  

 

شرکت کداک دوربین دیجیتالی جدید خود را با نام EasyShare Z1015 IS به بازار معرفی کرد تا امکان تصویربرداری بهتر برای کاربران نیمه‌حرفه‌ای فراهم کند.  

 

 

به گزارش فارس به نقل از گیزمودو، این دوربین به حسگر 10 مگاپیکسلی CMOS مجهز شده است و با دارا بودن فناوری Schneider-Kreuznach امکان 15x زوم را برای کاربران فراهم می‌کند.

لنز واید این دوربین 28 میلیمتر است و تصاویر را با کیفیت 720 پیکسل و با سرعت 30 فریم در ثانیه تهیه می‌کند.

این دوربین به حسگرهای هوشمندی مجهز شده است که اگر فرد مورد نظر شما در حال چشمک زدن باشد، از او عکس‌برداری نمی‌کند.

دوربین جدید که به فناوری تثبیت تصاویر در حرکت مجهز شده است و قابلیت شناسایی صورت اشخاص را دارد، هم‌اکنون با قیمت 95/349 دلار در بازار آمریکا فروخته می‌شود و به زودی وارد بازارهای جهانی خواهد شد.

 

۶۰ درصد کاربران تفاوت نت‌بوک و نوت‌بوک را نمی‌دانند

۶۰ درصد کاربران تفاوت نت‌بوک و نوت‌بوک را نمی‌دانند

 

 

نتایج حاصل از یک بررسی جدید نشان داد، بخش اعظم کاربران هنوز تفاوت نوت‌بوک(Notebook) و نت‌بوک(Netbook) را نمی‌دانند.  

 

 

به گزارش فارس به نقل از سی‌نت، بر اساس این بررسی که در مرکز تحقیقاتی NPD Group انجام شده است، تنها 58 درصد کاربرانی که نت‌بوک را به‌جای نوت‌بوک خریداری می‌کنند، اعلام کرده‌اند که از خرید خود راضی هستند. در مقابل، 70 درصد کاربرانی که نت‌بوک را به عنوان اولین رایانه قابل‌حمل خود خریداری می‌کنند، از این محصول احساس رضایت کرده‌اند.

شرکت NPD در این بررسی به میزان نارضایتی کاربرانی که نت‌بوک و قابلیت‌هایش آن‌ها را با اشتباه مواجه کرده نیز اشاره کرده است. طبق آمارها، 60 درصد کاربرانی که نت‌بوک را به‌جای نوت‌بوک خریداری می‌کنند بر این باورند که هر دو دستگاه یک قابلیت را دارد.

به طور کلی نت‌بوک‌ها کوچک‌تر، ارزان‌تر و ضعیف‌تر از نوت‌بوک‌هایی هستند که از چند سال قبل در بازار موجود بود.

برای افرادی که در این تحقیق شرکت کردند، کارایی و قابل‌حمل بودن، دو عامل اصلی در تصمیم‌گیری برای خرید نت‌بوک‌ یا نوت‌بوک محسوب می‌شود. حدود 65 درصد جوانان 18 تا 24 سالی که در این تحقیق شرکت کردند، با تصور "کارایی بهتر " یک نت‌بوک را خریداری کرده‌اند. اما در این میان، 27 اظهار داشته‌اند که نت‌بوک آن‌ها بهتر از حد انتظاراتشان بوده است.

شرکت NPD همچنین از کاربران پرسیده است که کدام یک از عوامل "قیمت " و "قابل‌حمل بودن " برای خرید یک نت‌بوک تاثیرگذار است. حدود 60 درصد افراد در پاسخ به این سوال، قابل‌حمل بودن این محصولات را برگزیده‌اند و 40 درصد به قیمت ارزان‌تر آن‌ها نسبت به نوت‌بوک‌ها اشاره کرده‌اند.

در این میان، 60 درصد کاربران اظهار داشته‌اند که پس از خرید یک نت‌بوک، هرگز آن را از منزل بیرون نیاورده‌اند و بر این اساس، قابلیت حمل و نقل آسان این دستگاه برای آن‌ها چندان مفید نبوده است.

 

بخشی از امروز من :تماشای فیلم

 

 بخشی از امروز من : تماشای فیلم

  1. اینکه بلاگفا قطعه و سرویس نمی ده. 
  2.  دوتا فیلم تولید سال ۸۳ دیدم : بازنده : داستان یه دانشجوی جریان خرداد ۷۹ که گولش می زنن تا پناهنده سیاسی بشه اما حالا برگشته اونم به خاطر نامزدش ولی خب اون ازدواج کرده با یکی از همکلاسی های مشترکشون. شوهر زن در درگیری با نامزد سابق می میرد اتفاقی و مرد زن رو هم مجبور می کنه با هم فرار کنن علی رغم میل زن که اعتقاد داره باید خودشو به پلیس معرفی کنه . در نهایت جایی که زن طوئمه دستگیری توسط پلیس شده موفق می شه  به همراه مرد از مرز خارج  بشن.  

فیلم دیگه : « شارلاتان» خیلی مزخرف بود. (فریدون جیرانی حق داشت اونقدر در برابر حرفا و گیشه پر از پول فیلم های حسین فرح بخش جبهه می گرفت و اونو متهم به ساده انگاشتن مخاطب می کرد.) 

 

  

۳. فیلم محصول هدایت فیلم و سال ۸۴: « کافه ستاره» 

سه اپیزود که زنجیره وار ماجرایی رو تعریف می کنن. داستان ها به نام زنان یعنی « فریبا» «سالومه»‌ و « ملوک »‌ است اما فیلم که جلو می ره نقش مردها برای تعریف این سه زن پررنگ تر می شه . اپیزود آخر که درباره دختر مجردی که سالهای آخر جوانی اش رو سپری می کنه( با بازی بسیار خوب رویا تیموریان ) بعض روایت رو می شکند یعنی اصلا اینجاست که اگه تماشاگر کمی از سرنوشت و کارهای دیگران در دو اپیزود قبلی سردرگم شده بعض می کنه بعضش می شکنه و حتی بالاخره خنده های فیلم اصلا در همین اپیزوده. 

خلاصه اگه فیلم رو قبلا دیدید که چه بهتر اگر ندید وقتتونو تلف نمی کنه می ارزه. 


 

اونقدر فیلم آخری خوب بود که حیفم اومد تو آیتم دوم بنویسمش!

آلبرشت دورر: پدر چاپی گرافیک جهان

 آلبرشت دورر: پدر چاپی گرافیک جهان 

 

ششم آوریل، برابر است با چهارصد و هشتاد و دومین سالمرگ آلبرشت دورر، طراح آلمانی است. دورر در زمینه باسمه‌سازی (برای چاپ) ملاک و مبنایی بنیان گذارد که در آن زمان در سراسر اروپا موجب دگرگونی شد.

درباره این هنرمند در ویکی پدیا چنین آمده است:
آلبرشت دورر متولد ۲۱ مه ۱۴۷۱ (Albrecht Dürer ) نقاش، حکاک و ریاضی‌دان آلمانی دوره رنسانس است. بزرگ‌ترین گراور‌ساز عصر خویش بود و با حکاکی روی چوب و فلزات آثار بی‌همتایی آفرید که در سراسر مغرب ‌زمین دست به دست چرخید و نفوذ دامنه‌دار خود برروی هنر سده شانزدهم اروپا را تثبیت کرد. ... آوازه دورر در سراسر اروپا پیچیده بود و بسیاری از هنرمندان آن دوره با او مکاتبه و دوستی داشتند. رافائل افتخار می‌کرد که با دورر مبادله نقاشی کرده ‌است. در این زمان دورر به امپراتور ماکسیمیلیان نزدیک بود و بسیاری از کارهای خود را برای او و با حمایت مالی او انجام داد. با مرگ ماکسیمیلیان در ۱۵۱۹ دورر در پی حامی دیگری رفت. با همسرش و یک خدمتکارشان عازم هلند شد و در گذشتن از شهرهای سر راه آثاری نیز ایجاد کرد. هدف او حضور در مراسم تاجگذاری امپراتور جدید یعنی شارل پنجم بود. ... در ۱۵۲۱ از این سفر طولانی به نورنبرگ بازگشت. در این سفر به بیماری نامعلومی دچار شد که تا آخر زندگی با او بود. دورر قسمت عمده‌ای از سال‌های پایانی عمرش را وقف پژوهش در زمینه اصول نظری هنر ساخت و براساس بررسی کاملی از عقاید پیرو دلا فرانچسکا رساله‌ای در زمینه ژرفانمایی و هندسه نگاشت. دورر در ۱۵۲۸ در ۵۶ سالگی در نورنبرگ درگذشت. 
 
 

« دستهای دعاکننده »

کتاب : قلعه حیوانات و حافظه شکسپیر

قلعه حیوانات اثر جورج اورول  

خوشحالم که این داستان رو از روی ورق کاغذ خوندم متشکرم از کسی که اینو بهم داد چون واقعا اصلا دلم نمی خواست که از روی مانیتور بخونم خب خیلی کتابهای دیگه هستند که از شاید دو سه سال قبل نصفه نیمه خوندمشون البته از روی مانیتور می دونید که خسته کننده و در هر حالتی هم نمی شه اما با این حال کتابایی هم بوده اند که از روی مانیتور خوندمشون و البته رمان بودن (توجه کنید که صفحات رمان زیاده) مثل رمان « راز داوینچی»‌ (دوس ندارم راجع به این کتاب حرف بزنم چون همش القائات و یه سری کاشت احساسهای آرمانی و بزرگ بینی قومی خاص! به رغم کم جمعیت بودنشون است) 

حالا در مورد قلعه حیوانات چی بگم همونه که به نظر اورول رسیده خب حتما درسته چون می دونید که یه سیاستمداره و خصوصا انگلیسیه و ... التبه دنیا تا بوده همین طور بوده .   

اگه « قلعه حیوانات » رو نخوندین بخونید  تصویر دنیایی که  اورول می دید در همه دورانها.  


 

یه داستان هم از بورخس خوندم که داستانهای زیباتر از اون هم به این سبک خوندم فقط اسمشو میگم : 

« حافظه شکسپیر »  

( اگه کتابا و نوشته های پائولو کوئیلو رو دوس دارید یعنی واقعا اونو یه جوری می دونید! خب این کتابا و کتاب بالایی به یه سبک نوشته شده اند از نظر متافیزیک منظورمه!)    


ذائقه کتاب خوندم کمی فقط کمی با ده سال قبل تفاوت کرده . 

اون زمان کتابایی مثل نوشته های کوئیلو و بورخس و کاستاندرا رو  می خوندم. 

با گذشت زمان همچنان عاشق نوشته ها و سبک سورئالیستی مارکزم.واقعیتی غیرحقیقی

قضاوت در خانه و « محاکمه در خیابان‌ »

قضاوت در خانه و « محاکمه در خیابان‌ »  

این فیلم رو کاملا دو تکه دیدم یعنی سی دی دوم رو چند روز بعد از سی دی اول دیدم. تا اینجا که اتفاق مهمی نیست چون ماجرا یادم هست اما اون چیزی که نمی فمهم حضور دو « ستاره (فروتن و نیکی کریمی) » اصلا برای چیه ؟ حتی نبودشون از قصه چیزی کم نمی کنه . نمی دونم شاید کیمیایی می خواسته بگه بعضی چیزا به دک و پز آدما نیست به وجودشونه. باید فیلمو دوباره ببینم. 

یه چیز دیگه که خیلی هم خودشو بدجور نشون می ده تو این فیلم همون حس و حال آدمای « فیلم فارسی» است . درسته که نماها و لوکیشن و ابزار و تکنولوژی همه جای فیلم هست اما حرف زدن تقریبا همه بازیگرای فیلم قدیمی و کهنه است یعنی واقعا مثل حرف زدن تو فیلمها اونم فیلمهای قبل از انقلاب که عشق دفاع از ناموس داشتن (واژه ناموس لاتین است نه فارسی) بیشتر شبیه اینه که بازیگر داره با خودش حرف می زنه تا با بازیگر مقابلش. شاید داره خواب می بینه شاید داره شعر میگه. به راستی که انگار اون آدما کولاز (تکه چسبانی) شده اند به دوران حاضر انگار با این روزگار و اداهاش بیگانه اند و ناراضی از تغییر همه چیز حتی بی شرمی و بی حیایی و بی شرفی مد شده. ( حامد بهداد تو فیلم نقش دوست پولاد کیمیایی که نقش اوله رو داره و تو گفتگویی که بینشون درمی گیره می گه انگار دوباره داره ناموس پرستی مد می شه ما چیکار کنیم که از این مد نمی افتمی؟!) 

سریال «۲۴» به آخر خط رسید

سریال «۲۴» به آخر خط رسید  

تولید مجموعه تلویزیونی «24» با بازی کیفر ساترلند به نقش جک بائر، مامور واحد ضد تروریستی در فصل هشتم متوقف می‌شود. 

 

 

خبرآنلاین - تولید مجموعه تلویزیونی «24» با بازی کیفر ساترلند به نقش جک بائر، مامور واحد ضد تروریستی در فصل هشتم متوقف می‌شود.

شبکه فاکس روز جمعه اعلام کرد این سریال 24 مه (سوم خرداد) با پخش آخرین اپیزود فصل هشت به پایان می‌رسد.

ساترلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازیگران و دیگر عوامل «24» همیشه می‌خواستند این سریال در اوج به پایان برسد. بنابراین این تصمیم که فصل هشت آخرین کار ما باشد مورد توافق همه بود.»

او همچنین از تولید نسخه سینمایی «24» خبر داد. این مجموعه تلویزیونی اولین بار ششم نوامبر 2001 پخش شد.

«24» تاکنون 68 بار نامزد دریافت جوایز امی، معادل تلویزیونی اسکار بوده و ساترلند سال 2006 برنده جایزه امی بهترین بازیگر مرد شد. این مجموعه همچنین سال 2004 جایزه گلدن گلوب بهترین مجموعه تلویزیونی درام را برد و چهار بار دیگر نیز نامزد دریافت جایزه این بخش بوده است.

ساترلند هم سال 2002 جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد یک مجموعه تلویزیونی درام را دریافت کرد و چهار بار دیگر نیز نامزد دریافت این جایزه بوده است.

داستان «24» در زمان واقعی اتفاق می‌افتد. به این ترتیب که هر دقیقه از سریال یک دقیقه از زندگی شخصیت‌های داستان را شامل می‌شود. مدت زمان پخش آگهی‌های بازرگانی هنگام پخش مجموعه در داستان اصلی لحاظ می‌شود. وقایع هر فصل در 24 اپیزود و در مجموع 24 ساعت روی می‌دهد. به این شکل هر اپیزود یک ساعت از داستان را دربرمی‌گیرد.

داستان شش فصل اول «24» در لس آنجلس و حومه آن روی می‌دهد. پس از وقفه یک ساله در تولید سریال که اعتصاب نویسندگان آمریکا عامل آن بود، داستان فصل هفتم به آفریقا و واشینگتن دی. سی. منتقل شد.

اتفاقات فصل هشتم در نیویورک روی می‌دهد و جک بائر باید با یک حمله تروریستی به این شهر مقابله کند. یکی از ویژگی‌های مجموعه تلویزیونی «24» تغییر بازیگران اصلی آن در هر فصل است. تنها استثناء کیفر ساترلند است که در تمام اپیزودهای این سریال نقش‌آفرینی کرده است.

«24» در حال حاضر به لحاظ تعداد اپیزودها پس از سریال «ماموریت: غیر ممکن» طولانی‌ترین سریال جاسوسی آمریکاست و از نظر ادامه‌دار بودن هم پس از مجموعه «انتقامجویان» در رده دوم قرار دارد.

این سریال در پایان فصل هشتم با 194 اپیزود به لحاظ تعداد اپیزود و ادامه‌دار بودن، رکورد دو سریال «ماموریت: غیر ممکن» و «انتقامجویان» را می‌شکند.

سال نو مبارک.

 سال نو مبارک.