روند تکاملی خط در رایانه= با آنچه در خط میخی وجود دارد

روند تکاملی خط در رایانه با آنچه در خط میخی کتیبه‌ها  

دیده می‌شود یکسان است  

 

نشست " نوشتار: زبان، اعداد و نشانه ها، فرهنگ و هنر ایران باستان و بین النهرین " سه شنبه 23 فروردین ماه در نقش جهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز هنر پژوهی نقش ‌جهان وابسته به فرهنگستان هنر، در این برنامه که به همت فرهنگستان هنر، انجمن دوستی ایران و فرانسه، گروه انسان‌شناسی و نقش جهان برگزار شد، ‌خانم کلاریس هرن اشمیت عضو آزمایشگاه انسان‌شناسی اجتماعی کلژدوفرانس و متخصص زبان‌های باستانی و تاریخ تمدن ایران باستان در حوزة هخامنشی و عیلام پیرامون سیر تحول خط و نگارش و تداوم آن سخنرانی کرد.

اشمیت انگیزة تحقیقات خود در این حوزه را کاربرد چندین خط متفاوت در قلمرو هخامنشی دانست وگفت: زبان آرامی،‌اکدی، پارسی باستان عبری، یونانی ....هرکدام بنا به ضرورت برای نگارش نامه،‌امور دیوانی، اداری و ... استفاده می‌شده است،‌اما من پس از آموختن هرکدام به این نتیجه رسیدم که باید به خود مسئله نوشتن بپردازم تا بررسی محتوای آن این پژوهشگر با طرح سؤالی ساده مبنی بر نوشتن یعنی چه؟ ادامه داد: این سؤال یک معنای متعادل دارد که برای رسیدن به آن باید ابتدا به زمان شکل‌گیری آن برگردیم و ببینیم افراد چرا شروع به نوشتن کرده‌‌اند؟ اشمیت ابتدا نوشتار امروز را حاصل کار کامپیوترها دانست نه کاغذ و قلم و تصریح کرد: رایانه‌ها قادرند در آن واحد هم حروف را بنویسند،‌هم نقاشی کنند، هم صداگذاری و محاسبه و... همه را در یک غالب نوشتاری ارائه دهند از این نظر رایانه دستگاهی است که هم نهادین است هم نمادساز و قادر است نمادهای متنوع را به نمادهای ساده و حتی صفر و یک تقلیل دهد.

وی در ریشه‌یابی این مسئله با اشاره به اینکه روند تکاملی خط در رایانه با آنچه در خط میخی کتیبه‌ها دیده می‌شود یکسان است در توضیح شکل‌گیری نگارش گفت: در هزارة‌ چهارم پیش از میلاد جریان بزرگی از نشانه‌ها از بین‌النهرین آغاز و به سمت اروپا و آمریکا رفت که همزمان با آن در جریان نشانه‌شناختی دیگر از شرق دور و آمریکای جنوبی (مایا) نیز به راه افتاد. اشمیت علاوه بر این جریان‌های نشانه‌شناختی، نخستین شکل‌گیری خط را نخست به 3500 ق.م در ایران و عراق و دیگری 600ق.م درمنطقه‌ای نزدیک یونان (ترکیه امروزی).

« مریض خونه»

کمیک استریپ « مریض خونه» اثری از ابوالفضل محترمی رو می تونید اینجا دریافت کنید. 

روزنامه نگاری در هندوستان

کتاب « روزنامه نگاری در هندوستان» به تازگی از سوی دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها منتشر شده که pdf آن را از اینجا  می توانید دریافت کنید.(دانلود کنید!)

انگشت دست و فلش حافظه

انگشت دست و فلش حافظه 

 

  

 

 

 

یک برنامه‌نویس کامپیوتر اهل فنلاند که یکی از انگشتان دستش را در یک تصادف از دست داده بود، آن را با یک حافظه‌ی Flash جایگزین کرده است.

فروردین روز و شرف الشمس

 فروردین روز و شرف الشمس 

در آیین مزدیسنی وقتی نام ماه و روز با هم موافق می‌افتد آن روز را جشن می‌گیرند. روز نوزدهم فروردین ماه که فروردین روز نام دارد از جمله آن است و آن را جشن فروردینگان یا فروردگان می‌گویند.‌ این جشن نیز همان طور که از اسمش پیداست به فره وهر درگذشتگان پاک تعلق دارد و به یاد روان آنان می‌باشد.  

همینطور در روز نوزدهم فروردین که به روز شرف الشمس معروف است اسم اعظم الهی را روی عقیق زرد یا پارچه یا کاغذ زردرنگ حک می کنند تا از برکات آن در طول سال بهره مند شوند.

دلم خنک شد

 دلم خنک شد!

بالاخره روزی رسید که تو برنامه نود علیه آقای علی دایی سرمربی برکنارشده تیم ملی حرف زده شه! چقدر خوبه که گروه آقای فردوسی پور کارشونو بلدن و با مستندات حرف دل مردمو به مسئولان فوتبال می گن.    

آخی ی ی ی... 

آقای علی دایی چی رو می خوای « گردن بگیری»؟ دیدی که با « تصمیم مردم و مسئولان » رفتی!( از گفته های علی دایی در کنفرانس مطبوعاتی ؛بخشهایی از آن در برنامه نود  در حال پخش است)

عید مبارک!

برآمد باد صبح و بوی نوروز         به کام دوستان و بخت پیروز 
مبارک بادت این سال و همه سال     همایون بادت این روز و همه روز
   

   سعدی