دفتر مطالعات رسانه کتاب‌های جدید در حوزه ارتباطات منتشر می‌کند

دفتر مطالعات رسانه 

 کتاب‌های جدید در حوزه ارتباطات منتشر می‌کند 

 

۱- آشنایی با اقتصاد رسانه
مترجمان: محمد نعمتی و روح‌الله کهن هوش‌نژاد 

 

۲- اقتصاد و رسانه
مؤلف: علی سعیدی 

 

۳- پرسش رسانه، پاسخ مسئولانه
مؤلف: دکتر فریبا شایگان 

 

۴- اطلاعات و انتخاب عمومی؛ از بازارهای رسانه‌ای تا سیاستگذاری‌ها
گردآورنده: رومین اسلام
مترجم: علی بختیاری‌زاده 

 

۵- فتوژورنالیسم (جلد دوم)
مؤلف: کنت کوپر
ترجمه و تدوین: اسماعیل عباسی 

 

۶- مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای
مؤلف: دکتر نصراللهی 

 

۷- «ارتباطات بین‌المللی» (جلد 1 و 2)
مؤلف: دکتر کاظم معتمدنژاد 

 

۸- جامعه‌شناسی معرفتی، ادبیات و ارتباطات
مؤلف: دکترابراهیم فیاض 

 

۹- حقوق مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا
مؤلف: محمد سرشار 

 

توضیحات بیشتر

شعر

دریا روی زمین دراز کشیده بود

 

و  

 

من تا سه  شمردم 

                                  عاشق شدم 

         

 تا هفت می شمردم  

                          

                                                           پرنده می شدم 

                                                                                                                 

 محمد صالح علاء

مدار صفر درجه

 مدار صفر درجه

 

« مدار صفر درجه »  از اون دست کتابایی که به روزشمار قبل از انقلاب می پردازه. روزهایی که مردمان ساده و محلی شهرهایی که شاید اسمشون هم برای ما آشنا نباشه حتی اسمهایی که آدمهاشو با اون صدا می کنن اما درد و ظلمی که بهشون می شد رو حس می کردن حتی اگه سواد نداشتن و پول. اما حتما سهم نادیده این دست آدمها  حکم پیوستگی قطره های آب رو داره. که به هم کشش دارن که وقتی یکی یکی جمع بشن زیاد می شن تا یه لیوان رو پر کنن یا بیشتر تا بیشتر و بیشتر. 

« مدار صفر درجه »‌ نوشته « محمود دولت آبادی »‌ است. نثر روان و شیرینی داره که به لهجه محلی نوشته شده.  

ماه رمضان نهمین ماه قمری و بهترین ماه

ماه رمضان نهمین ماه  قمری و بهترین ماه  

واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است. می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه‌های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرارداشت، ماه رمضان نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است. این ماه، ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌های قدر در آن قراردارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است.

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و عبادت در یکی از شب‌های قدر بهتر از عبادت هزار ماه است.

رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی‌آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

بر مهمانی خداوند فراخوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.

پس با نیت‌های درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.»

آن گاه پیامبر اکرم(ص) وظیفه روزه‌داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده‌های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه سخن گفت. 

 

 http://www.hamshahrionline.ir/news-61999.aspx 

حلاوت حلول این ماه بر همه مبارک 

التماس دعا

ده افزونه مفید فایرفاکس برای روزنامه‌نگاران

ده افزونه مفید فایرفاکس برای روزنامه‌نگاران

 
 

از بزرگترین مزایای فایرفاکس این است که می توانید ابزارهای رایگانی را نصب کنید تا هنگام کار در اینترنت، بهره وری و جریان کارتان بهبود یابد. 

 
 

شبکه بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ایمی وب - لحظه ای تامل کنید و ببینید برای استفاده از اینترنت از چه مرورگری استفاده می کنید. (مرورگر نرم افزاری است که اطلاعات دیجیتال را در اینترنت رد و بدل می کند.) اگر کامپیوترتان با سیستم عامل ویندوز کار می کند و شما مرورگر دیگری را دوان لود نکرده اید، احتمالا دارید از اینترنت اکسپلورر استفاده می کنید. کسانی که کامپیوتر مک اینتاش دارند، از سفاری استفاده می کنند.

 در اینجا ده افزونه فایرفاکس را که من به همه خبرنگاران توصیه می کنم، از نظرتان می گذرد:

صفحات (تب) رنگارنگ: این برنامه خیلی ساده ایست که رنگ صفحات باز مرورگر را تغییر می دهد. (وقتی صفحه تازه ای در فایرفاکس باز می کنید، یک «تب» با عنوان آن وب سایت نمایان می شود.) من معمولا ۲۰ صفحه باز در آن واحد دارم، برای همین رنگ بندی آنها کمک می کند تا آسانتر بیاد بیاورم که هر صفحه کجاست.

زوتیرو: اگر در اینترنت زیاد تحقیق می کنید، زوتیرو را قویا توصیه می کنم. آن افزونه ایست که به شما کمک می کند مطالب و منابع را گردآوری، مدیریت و ماخذگذاری کنید و به اشتراک بگذارید. امکان می دهد تاریخچه مفصل تمام کسانی را که در اینترنت یافته اید، نگه دارید و برای خود یادداشت بگذارید تا بعدا در موردش جستجو کنید. زوتیرو منبعی عالی برای خبرنگاران است.

بسته های زبانی: اگر به بیش از یک زبان صحبت می کنید، حتما دلتان می خواهد بسته های زبانی فایرفاکس را نصب کنید که شامل مجموعه کاراکترها و لغت نامه های همه زبانهاست.

بزرگنمایی تصویر: این افزونه امکان می دهد تا روی هر تصویری که در اینترنت یافته اید، زوم کنید. می توانید تصاویر را بدون داون لود، بررسی کنید. این خاصیت مخصوصا برای کسانی که اینترنت دایال آپ دارند یا در جایی با دسترسی محدود به اینترنت هستند، کمک بزرگی است. 

ادامه...

مهرتاش سقایی و محمد نوری

 مهرتاش سقایی و محمد نوری 

امروز ( که دیگه گذشت) دیگه همه خبرگزاریها و نوبت های پخش خبر صدا و سیما اعلام کرده اند که یکی دیگه از شاگردای استاد مسلم موسیقی « مهرتاش» از این دنیا رفت - رفت تا به دیگر موسیقیدان و خواننده سفرکرده این چند روز قبل به پیونده : « سقایی»‌ خواننده آهنگ معروف « دایه دایه» -  دیشب حدود یازده و نیم شب تو برنامه محبوبم «دو قدم مانده به صبح» شنیدم و متاثر شدم هوونطور که برنامه تحت تاثیر این ضایعه قرار گرفته بود.  

اما مهم تر اینکه یاد این جمله « اکبر اکسیر»‌ شاعر طنزپردازی که هفته قبل مهمان برنامه بود افتادم . از شاعری یاد کرد و گفت که وقتش شده بود که بمیرد چون دیگه اونقدر بزرگ شده بود که او در ما نمی گنجید (نقل به مضمون).شاید کمی بی ربط باشه چیزی که می خوام بگم اما « محمد نوری »‌ حتی وقتی رفت تلویزیون رو با سرود و ترانه آشتی داد فکر نمی کنم کسی یاد داشته باشه تو این یکی دو سال اخیر سرود و ترانه موزون و شاد اینقدر از تلویزیون پخش شده باشه به شکلی امروز قبل از تقریبا هر برنامه ای ترانه « ای وطن »‌ با صدای او رو شنیدیم .   

روحش شاد که همیشه زنده است.

   

 

رونمایی «خبرگزاری هنر»؛ معاونت مطبوعاتی ارشاد: مجوزی صادرنشده

 

آژانس خبری تحلیلی هنر «آرت‌نا» رونمایی شد 

نخستین آژانس خبری تحلیلی هنر با نام آرت‌نا با سخنرانی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و با حضور میهمانان و هنرمندان مدعو در خانه هنرمندان رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم دکتر ایازی به عنوان سخنران مدعو به تشریح اهمیت مقوله هنر و ضرورت اطلاع‌رسانی در این باره پرداخت. 

  

معاونت مطبوعاتی ارشاد: 

 مجوزی تحت عنوان «خبرگزاری هنر» یا «آژانس خبری هنر» صادر نشده است 

روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انتشار خبری با مضمون " افتتاح خبرگزاری هنر " در برخی رسانه ها اعلام کرد: تاکنون مجوزی تحت عنوان خبرگزاری هنر یا آژانس خبری هنر صادر نشده است.

روابط عمومی معاونت مطبوعاتی ، بر اساس بند 15 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صدور مجوز تاسیس موسسات خبری از وظایف اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این وزارتخانه تاکنون مجوزی برای تاسیس و فعالیت موسسه خبری خبرگزاری هنر یا آژانس خبری هنر صادر نکرده است.

« کلیکی » بهترین و ناشناخته در زمینه امارگیری وبلاگ و وب سایت

  « کلیکی » بهترین و ناشناخته

 

خدا رو شکر بعد از تقربا هفت هشت ده روزی که « کلیکی» وبلاگم - یکی از بهترین آمارگیرای وب سایت و خصوصا وبلاگ - خراب شده بود و دو سه تا پسورد و اسم داده بودم بالاخره درست شد و آمارگیریش از سرگرفته شد. 

معصومی همدانی: ما شاهد نوعی «ژورنالیسم شرمنده» هستیم

معصومی همدانی: ما شاهد نوعی «ژورنالیسم شرمنده» هستیم

 
 

دکتر معصومی همدانی در سخنرانی "دفاع از ژورنالیست فرهنگی" گفت : " ژورنالیسم فرهنگی ما چهره‌ای عبوس، تخصصی و علمی دارد و از طنز، طیبت، ارجاع و ادب و هنر کمتر نشانی دارد . "  

 

 

به گزارش مهر حسین معصومی همدانی که در مراسم جایزه مهتاب میرزایی سخنرانی می کرد، به پاره‌ای از ویژگی‌های فعلی روزنامه‌نگاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: حرفه‌ای شدن کار ژورنالیست فرهنگی، تخصصی شدن بیش از حد آن و نشناختن مخاطب و نیز غلبه جنبه تحلیلی بر جنبه خبری و اطلاع‌رسانی از جمله موضوعاتی است که باید مورد آسیب شناسی دقیق قرار گیرد.

وی افزود: بسیاری از ژورنالیست‌های ما باور دارند که ژورنالیست بودن نوعی نقص است و باید به نوعی آن را کتمان کرد و لذاست که مدام از نظرات استادان دانشگاه و روشنفکران درباره مسایل فرهنگی روز استفاده می‌کنند و به این ترتیب ما شاهد نوعی "ژورنالیسم شرمنده" هستیم که فقط با اسم بردن از افراد مشهور و ارجاع به مقالات و این جمله کلیشه‌ای پایان هر مقاله که "منابع در دفتر روزنامه موجود است" می‌خواهد خود را جدی بنمایاند.

این استاد دانشگاه و مترجم آثار فلسفی ادامه داد: نوع خفیف‌تر گرفتاری ژورنالیست فرهنگی این است که حتی جایی که مسئله روز در میان است نوشته خود را از منظری تئوریک و نه از زاویه دید مردم آغاز می‌کند و همه دشواری‌هایی که مفهوم عقل سلیم دارد. برای ژورنالیسم یک جو عقل سلیم از هزار نظریه لازم‌تر است.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ژورنالیسم فرهنگی باید به مخاطب نشان دهد که او کجا ایستاده است. بسیاری از ژورنالیست‌های ما به دلیل مرعوب متفکران بودن با عبارت‌پردازی‌های طول و دراز این مرز را مخدوش می‌کنند. در حالی که کار ژورنالیست این است که نه فقط یک قشر مثلاً‌ قشر روشنفکر بلکه وسیع‌ترین دایره خوانندگان را در نظر بگیرد.