تبریک ازدواج

 

 

سالروز ازدواج 

 حضرت علی(علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله)  

مبارک باد.

نیما یوشیج

نیما یوشیج



تولد              21 آبان 1274  یوش ، مازندران


مرگ            13 دی 1338  شمیران ، تهران


آرامگاه          امامزاده عبدالله تهران ، سپس حیاط خانه­ اش در یوش


نام دیگر         علی اسفندیاری


زیمنه فعالیت     شاعر ، نویسنده ، منتقد و نریه پرداز ادبی


سبک              شعر نو




نیمام من، م نوم ، نوم نماور

گرد گردون ، تهمتن و دلاور

شیر شیرون ، رستم دار سرور

ون ریکا ، اتی کو من نوم آور

مرورگر اینترنتی فایرفاکس پنج ساله شد

مرورگر اینترنتی فایرفاکس پنج ساله شد

 

 

نخستین نسخه مرورگر کد باز فایرفاکس، پنج سال قبل در روز 11 ماه نوامبر از سوی بنیاد موزیلا منتشر شد.  

 

 

به گزارش ایسنا، در دهه 1990 نت اسکیپ برتریش را در مقابل مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت از دست داد اما موزیلا که پروژه کد باز منشعب شده از آن بود به پیشرفت ادامه داد و اکنون فایرفاکس که مرورگر ساخت آن است حدود یک چهارم از بازار مرورگرها را در اختیار دارد.

در حقیقت این مرورگر سلاح جنبش کد باز برای مقابله با سلطه مرورگر مایکروسافت در دنیای اینترنت به شمار می‌رود و اولین نسخه‌های آن دربردارنده ویژگی‌هایی مانند مسدودکننده‌ پنجره‌های تبلیغاتی برای متوقف کردن تبلیغات و مرور فهرست‌بندی شده که به کاربران اجازه می‌داد در پنجره‌های وب حرکت کنند، بودند.

فایرفاکس علاوه بر این که در رقابت به مایکروسافت تلنگری وارد کرد برای صنعت فن‌آوری نیز ارزش مالی و استراتژیک مرورگر را تقویت کرد. موزیلا در چهار روز اول از انتشار نخستین نسخه فایر فاکس، انجام گرفتن یک میلیون دانلود از آن را ثبت کرد و در 31 ماه ژوییه امسال به رکورد جهانی یک میلیارد دانلود از زمان ورود به دنیای اینترنت دست یافت.

نسخه 3.0 فایرفاکس در ماه ژوئن 2008 منتشر شد و در ظرف 24 ساعت هشت میلیون دانلود از این مرورگر صورت گرفت و رکورد جهانی گینس برای بیش‌ترین شمار دانلودهای نرم‌افزاری در مدت 24 ساعت را کسب کرد. نسخه 3.5 فایرفاکس نیز در ماه ژوئن منتشر شد و نسخه بتای 3.6 برای دانلود در اوایل ماه جاری عرضه شد.

همچنین طبق جزئیاتی که به تازگی از سوی بنیاد موزیلا انتشاریافته، نسخه 4.0 فایرفاکس که ارتقاء بزرگ بعدی این مرورگر محبوب خواهد بود تا پایان سال 2010 منتشر می‌شود و مجموعه ویژگی‌های جدیدی مانند رابط کاربری ساده و پشتیبانی از اشارات لمسی متعدد را به‌همراه خواهد داشت.

بر اساس جدیدترین آمار NetApplications، مرورگر فایرفاکس تا ماه اکتبر 2009 با سهم 24.1 درصدی پس از اینترنت اکسپلورر مایکروسافت مرورگر شماره دو اینترنت است.

طاعون زمان ما : آنفولانزای نوع A

طاعون زمان ما : آنفولانزای نوع A 

 

دوشنبه که رفتم دکتر ( البته متخصص ریه نه دکتر عمومی) وقتی ازم پرسید : « خب چه خبر ؟ » و منم گفتم آنفولانزا گرفتم ( با وجودی که حدود 20 روز قبلش واکسن زده بودم) تعجب کرد . نه به خاطر اینکه با وجود تزریق واکسن مبتلا شده بودم بلکه به این دلیل که می دید زنده ام.  

خانم دکتر از وحشت همکارانش تو بیمارستان حرف می زد چرا که روزی نیست که حداقل 5 یا 6 نفر بر اثر این ویروس نمیرن. گفت که این بیماری داره همه جوونای 15 تا 35 سال سر حال و قبراق و به ظاهر خوش بنیه رو می کشه.  

وقتی این حرفا رو زد و گفت که همون روز یه جوان 25 ساله که پدرش معاون یکی از دانشگاه های معروفه و مادرش هم پزشک  و تو امریکا زندگی می کنه و این جوون بعد از 48 ساعت تو بیمارستانشون مرد و هیچکس هم نتونست کاری براش بکنه تازه فهمیدم واقعا مریض بود.  

راستش واقعا مریض بودم احساس می کردم یه درد شدید از درون استخوانهام می زنه بیرون لرز شدید داشتم اصلا گرمم نمی شد ولی تب بالا داشتم آب بدنم رو هم از دست داده بودم خدارو شکر من زیاد آب می نوشم و از یه درمان گیاهی که شامل چندتا گیاه است استفاده کردم برای تسکین درد سینه ،همینطور از معجون شیر و عسل و دارچین هر شب می خوردم. قفسه سینه ام به شدت درد می کرد انگار آنژین شده بودم اونقدر بدنم درد داشت که فکر می کردم زونا گرفتم. ولی وقتی نقش زمین شدم سر صبح، مامان گفت تب شدید دارم نمی دونم چرا هذیون نمی گفتم . من سردم و بود و مامان پاشویه ام می کرد. لباسهای ضخیم زمستونی پوشیده بودم . خلاصه هر طور بود زنده موندم.  

کار به هیمنها ختم نشد، هفته بعدش هنوز حالم بد بود خب اون هفته رو تقریبا تو رختخواب بودم. یعنی نمی تونستم تکون بخورم، آخر هفته حالم بد شد اینبار بالا آوردم . سردرد کشنده که انگار مویرگ و رگ های یه قسمت سرم داشت پاره می شد. هنوزم درد دارم دکتر کرتون داده( بتامتازون) ولی من درد رو تحمل می کنم . اون روزی هم که رفتم دکتر ( دکتر عمومی)می خواست خواب آور بده که گفتم نه نمی خورم . با اینکه مریض بودم اما انگار از آدم از مردن بترسه مثل کسی که می دونه اگه تو سرما بخوابه می میره نمی خواستم بخوابم فقط مایعات می خوردم می خواستم چشمام باز باشه .  

نمی دونم شاید اگه به اون آدمایی هم که از این ویروس مردن مسکن و داروهای خواب آور نمی دادن شاید الان زنده بودن . خب دکترهای عمومی اینطورین دیگه تشخیص ویروس رو می دن اما نمی دونن که این ویروس خیلی سریع و اصلا روی ریه ها تاثیر می ذاره.  

آب بدن به هر شکل ممکن تخلیه شه( عرق ریزش یا ادرار یا اسهال) ممکنه همه علامتها تو یه نفر نباشه ممکنه مثل یکی از بیمارای خانم دکتر فقط تب داشته باشه .  

خانم دکتر می گفت چیزی راجع به تعداد واقعیه مرده های این بیماری  بدتر از طاعون رو اعلام نمی کنن اما حالا که بهتر شدم می فهمم که چرا ، یعنی واقعا دلیلش رو درک می کنم چون اگه من هم می دونستم که این بیماری اینقدر کشنده است شاید به این راحتی از بستر بیماری بلند نمی شدم . شاید خودمو می باختم. بقیه مردم هم همینطور ترس از مردنه که اونارو می کشه نه خود بیماری کشنده ویروس آنفولانزای نوع A. 

اینترنت ۴۰ ساله شد

اینترنت ۴۰ ساله شد

 
 

شبکه آرپانت که امروزه به عنوان جد پهنای جهانی وب (www) به شمار می رود، نخستین بار چهل سال قبل در 29 اکتبر 1969 در یک استودیوی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس اولین پیام را انتقال داد. 

 
 


اولین پیامی که الکساندر گراهام بل از طریق تلفن و در فاصله بین دو اتاق انتقال داد به این شرح بود: "آقای واتسون بیایید اینجا با شما کار دارم."

اما اولین پیام از طریق اولین شبکه اینترنت به دست پروفسور لئونارد کلنیراک انتقال داده شد این استاد دانشگاه کالیفرنیا قصد نوشتن واژه Login را داشت اما پس از آنکه دو حرف از این واژه را با صفحه کلید رایانه نوشت، سیستم هنگ کرد. به این ترتیب رایانه دیگری که در فاصله حدود 500 کیلومتری از طریق شبکه "آرپانت" به این رایانه متصل بود تنها توانست "Lo" را دریافت کند، اما یکساعت بعد، این آزمایش با موفقیت تکرار شد و اینگونه جد اینترنت متولد شد.

آرپانت، شبکه ای از رایانه ها بود که در سپتامبر 1969 (یکماه قبل از انجام این آزمایش) ساخته شد این پروژه را وزارت دفاع آمریکا اجرا کرد. هدف از راه اندازی این شبکه که بعدها با اختراع پهنای جهانی وب در حد یک شبکه جهانی توسعه یافت، کنترل تحقیقات علمی در عرصه نظامی و اشتراک گذاری نتایج این تحقیقات میان تمام بخشهای پنتاگون بود.

به اعتقاد آمریکاییهای درگیر جنگ سرد دهه 60، آرپانت پاسخی آمریکایی به پرتاب تماشایی اولین قمر مصنوعی دنیا به دست روسها بود اولین قمر مصنوعی "اسپانتیک" نام دارد.

ادامه مطلب . . .

روز میلادش گرامی

 

به گوش دل ندا آمد، که یار دلربا آمد  

 به درد ما دوا آمد، رضا آمد، رضا(ع) آمد
خدا داد آنچه را وعده،‌ بشد در ماه ذیقعده

که آمد بهترین بنده، رضا آمد ، رضا آمد 

 

روز میلادش گرامی