یک کتاب : یک رمان ایرانی

یک کتاب : یک رمان ایرانی

یکی از راه های انتخاب کتاب توجه به جوایزی است که برده. کتاب « نیمه غایب» برنده جایزه مهرگان به عنوان بهترین رمان سال ۱۳۷۸ و نوشته حسین سناپور است و توسط نشر چشمه راهی بازار شده است. 

سبک نوشتار در این رمان به شعرگونگی نزدیک است. به قول سیمین دانشور که می گوید مردم این سرزمین حرف نمی زنند شعر می گویند. این یک ویژگی آشکار رمان نیمه غایب است تا اتفاقات و روزمرگی های ساده که به گذشته پیوند خورده اند و آینده را هدف گرفته اند که حال را  بسازند.  

در رمان  « نیمه غایب» که بی شباهت به قالب نمایشنامه نیست از تصویرپردازیهای گاه زیاد استفاده شده که حتی حوصله مخاطب را سر می برد. گاهی گنگی انتقال مفهوم در هجوم کلمات و توصیف های طولانی و البته استادانه توجه بیشتر مخاطب را به ردیف کلمات و دقت در تصویر واژه ها طلب می کند.  

در دو فصل این رمان قسمتهایی تکرار می شود که با یک تاریخ یادآوری می شوند و هر بار از زبان شخصی دیگر برای قضاوتی دو جانبه.

در پشت جلد کتاب نوشته شده :

دستمایه ی زمان « نیمه غایب» زندگی پنج تن از نسل جوان و جوانی پشت سر گذاشته ی امروز در دانشگاه و میانه ی کشاکش های سال های دهه ی شصت است.

به خاطر قرار گرفتن در این موقعیت تاریخی است که عشق برای آنان نه فقط مواجهه با تنگناهای بیرونی که رو در رو شدن با درون و گذشته خود نیز هست. ... همگی سرگشته ی جست و جوی نیمه غایب خویشند.

نظرات 2 + ارسال نظر
محمود حق وردی چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:50 ب.ظ http://www.haghverdi.com

حتما می خونمش

شب نویس چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:03 ب.ظ http://shabnevisi.blogfa.com

موفق باشین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد