جانی روداری و دکه کوچک صلح

جانی روداری و دکه کوچک صلح

جانی روداری» (Gianni Rodari) شاعر، روزنامه‌نگار و یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان کودک و نوجوان ایتالیایی است. او به نوشتن برای کودکان و نوجوانان عشق می‌ورزد و می‌گوید: «دوست دارم مرا نویسنده کودکان بدانند!»

   در شعرهای جانی روداری، صلح و مضمون‌های انسان‌دوستانه، موج می‌زند. او که جوانی با روحیۀ حساس و دوستان اندک بود، پس از آغاز جنگ در ایتالیا، در سال 1940 میلادی و از دست‌دادن دو دوست نزدیک و اسیرشدن برادرش، به شدت تحت تأثیر جنگ و تبعاتش قرار گرفت. رنج و بیزاری روداری از جنگ به وضوح در شعرهایش مشخص است. او در شعر «یادداشت» جنگ را امری ممنوع می‌داند و آن را محکوم می‌کند:

   «کارهایی هست برای روز /مثل شستن دست‌ها، درس خواندن، بازی کردن/ میز ناهار را چیدن/ کارهایی هست برای شب/ مثل چشم‌بستن و خوابیدن/ رویاهای شیرین داشتن/ گوش‌هایی برای نشنیدن/ کارهایی هست برای هیچ‌وقت/ نه روز، نه شب/ نه در دریا، نه در خشکی/ مثلاً برپاکردن جنگ!»

  روداری، طرفدار جهانی  است که زیر پرچم صلح به آرامش رسیده باشد. او در شعر «پس از باران»، شیرینی صلح پیش از جنگ را این گونه به تصویر می‌کشد:

   «باران که تمام شد/ آسمان صاف می‌شود/ و رنگین کمان/ همچون پلی آراسته به پرچم/ می‌درخشد/ و خورشید، شادی‌کنان می‌گذرد/ چه زیباست نگاه‌کردن به پرچم‌های قرمز و آبی/ با سری برافراشته به آسمان/ اما افسوس/ رنگین‌کمان/ پس از توفان ظاهر می‌شود؛/ کاش هرگز توفانی نبود/ شادی حقیقی رنگین کمانی است که در پس توفانی نباشد/ و جشنی است برای همه اهالی زمین/ صلح، پیش از جنگ!» ادامه...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد