نتایج تحقیق دانشگاه هاروارد درباره وبلاگهای ایرانی

نتایج تحقیق دانشگاه هاروارد درباره وبلاگهای ایرانی

جان کلی» و «بروس اتلینگ» در مرکز برکمن برای اینترنت و جامعه در دانشگاه هاروارد با تحلیل شبکه اجتماعی وبلاگ نویسان ایرانی گرایشها،علایق و رفتار آنها را برای اولین بار دسته بندی کردند.
آقای اتلینگ، مدیر پروژه «دموکراسی و اینترنت» در مرکز برکمن دانشگاه هاروارد، هدف خود از این تحقیق را ارایه تصویری کامل از وبلاگستان ایرانی توصیف کرد.
جان کلی، بنیانگذار و محقق ارشد در مؤسسه «مورنینگ ساید انلتیکس»، درباره چگونگی تهیه این نقشه از حدود 60 هزار وبلاگی که مطالبشان همواره نو می شود، می گوید: ما از روش نقشه برداری از شبکه های اجتماعی استفاده کردیم. ما بیشتر مطالب و پیوندهای وبلاگهای ایرانی به یکدیگر و منابع خبری را بررسی کردیم تا ببینیم آنها به چه مسائلی توجه دارند یا این که بلاگرها پیرامون چه گروه هایی گردهم می آیند و چه علایق مشترکی دارند.
چهار قطب وبلاگستان ایران در نقشه جان کلی و بروس اتلینگ عبارتند از سکولار، اصلاح طلب، مذهبی، محافظه کار، شعر و ادب فارسی و شبکه مخلوط که به ترکیبی از موضوعات مختلف مانند ستارگان سینما و آیین زرتشت می پردازد.
به گفته این پژوهشگران، قطب سکولار- اصلاح طلب دربرگیرنده ایرانیان داخل کشور و مقیم خارج است که درباره موضوعات مختلف از جمله سیاست می نویسند.
قطب مقابل آنها، مذهبی، محافظه کار، از سه زیرمجموعه تشکیل شده که بلاگرهای دو زیر مجموعه بیشتر به مسائل مذهبی می پردازند و یکی به سیاست و امور جاری کشور.
یکی از این وبلاگ نویسهای مذهبی جوان، مهدی احمدی نژاد، پسر رئیس جمهور است که در پی پخش «اس ام اسی» درباره این که پدرش مانند شخصیت اصلی سریال «مرد هزار چهره» اشتباهی به قدرت رسیده، پاسخ ریشخندها را داد.
یافته دیگر جان کلی و بروس اتلینگ این است که هر چند برخی از دختران و زنان در قطب سکولار- اصلاح طلب حضوری فعال در حوزه وبلاگهای ایرانی دارند، ولی شمار وبلاگ نویسان زن از مرد کمتر است.
جان کلی و بروس اتلینگ همچنین دریافته اند، فیلترینگ وبلاگها توسط دولت ایران به آن شدتی نیست که تصور می رود. به گفته آنها، عمده وبلاگها در ایران قابل دسترسی است.
حمید تهرانی، سردبیر بخش فارسی سایت «گلوبال ویسس» که وبلاگهای سراسر دنیا را بازتاب می دهد، معتقد است: این تحقیق دانشگاهی که برای اولین بار در چنین سطحی به تحلیل وبلاگستان ایران پرداخته، می تواند به بلاگرهای ایرانی کمک کند تا درک بهتری نسبت به خود و سایر همتایانشان پیدا کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد