«ابولهول»به ترکیه باز می گردد

«ابولهول»به ترکیه باز می گردد



فرهنگخانه-لیلا دوانی:پس از تلاش های فراوان دولت«ترکیه»،وزارت فرهنگ کشور«آلمان» دیروز اعلام کرد؛مجسمه باستانی«ابولهول»را که ازهفتاد و هفت سال پیش در این کشور نگهداری می شده به «ترکیه»بازمی گرداند.

به نوشته روزنامه«فرانکفورت آلگمانیه»: طبق توافقی که روز جمعه سیزدهم می درشهر « برلین» بین کارشناسان« آلمان» و« ترکیه» به عمل آمد، مجسمه چهار هزار ساله« ابوالهول »به زودی به «ترکیه »منتقل خواهد شد.

به گزارش این روزنامه،وزیر فرهنگ کشور« ترکیه»،«ارتوغرول گونای»، اخیرا تهدید کرده بود که اگر« آلمان» تا ماه ژوئن این مجسمه باستانی را به ترکیه پس ندهد، از ادامه فعالیت‌های باستان‌شناسی در ترکیه محروم خواهد شد.

در همین راستا،وزارت فرهنگ«آلمان»این توافق را«اقدامی در تحکیم دوستی آلمان و ترکیه»ووزارت فرهنگ«ترکیه»نیز« پس گرفتن «ابوالهول هاتوشا» را یک«پیروزی تاریخی» دانست.

این مجسمه پر ارزش که توسط باستان شناسان«آلمانی» در کاوش های باستان شناسی در سال ۱۹۰۷منطقه «آناتولی» کنونی کشف شد،مربوط به دوران سلطه امپراطوری « عثمانی» بر «آسیای صغیر»و قبل از تاسیس دولت «ترکیه» است و از سال ۱۹۳۴ در موزه« پرگامون»شهر« برلین» نگهداری می‌شود.

این مجسمه به همراه مجسمه کوچکتر «هیکلی با کلۀ شیر» در سال ۱۹۱۵ برای تعمیر و بازسازی به« برلین »منتقل شد. در سال ۱۹۲۵ مجسمه کوچکتر به« ترکیه»بازگشت ، اما مجسمه« ابوالهول»در« آلمان »باقی ماند و به موزه «پرگامون» سپرده شد.

دولت «ترکیه» از سال ۱۹۳۴ در واکنش به این عمل، وزارت فرهنگ«آلمان» را متهم می‌کرد؛ بدون هیچ دلیل موجه حقوقی مجسمه را نزد خود نگاه داشته وهمواره از آنان می خواست «ابولهول هاتوشا»را به این کشور باز گرداند اما دولت «آلمان»به این تقاضا توجهی نشان نمی داد.

به نوشته روزنامه های آلمانی ؛مقامات« آلمان» همواره نگران بودند که بازگرداندن مجسمه« ابوالهول» به «ترکیه» باب تقاضاهای دیگر را باز کند، از جمله تندیس معروف« ملکه نفرتی‌تی» که در موزه باستان شناسی«برلین» نگه داری می‌شود، و« مصر» خواهان پس گرفتن آن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد