مرورگر اینترنتی فایرفاکس پنج ساله شد

مرورگر اینترنتی فایرفاکس پنج ساله شد

 

 

نخستین نسخه مرورگر کد باز فایرفاکس، پنج سال قبل در روز 11 ماه نوامبر از سوی بنیاد موزیلا منتشر شد.  

 

 

به گزارش ایسنا، در دهه 1990 نت اسکیپ برتریش را در مقابل مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت از دست داد اما موزیلا که پروژه کد باز منشعب شده از آن بود به پیشرفت ادامه داد و اکنون فایرفاکس که مرورگر ساخت آن است حدود یک چهارم از بازار مرورگرها را در اختیار دارد.

در حقیقت این مرورگر سلاح جنبش کد باز برای مقابله با سلطه مرورگر مایکروسافت در دنیای اینترنت به شمار می‌رود و اولین نسخه‌های آن دربردارنده ویژگی‌هایی مانند مسدودکننده‌ پنجره‌های تبلیغاتی برای متوقف کردن تبلیغات و مرور فهرست‌بندی شده که به کاربران اجازه می‌داد در پنجره‌های وب حرکت کنند، بودند.

فایرفاکس علاوه بر این که در رقابت به مایکروسافت تلنگری وارد کرد برای صنعت فن‌آوری نیز ارزش مالی و استراتژیک مرورگر را تقویت کرد. موزیلا در چهار روز اول از انتشار نخستین نسخه فایر فاکس، انجام گرفتن یک میلیون دانلود از آن را ثبت کرد و در 31 ماه ژوییه امسال به رکورد جهانی یک میلیارد دانلود از زمان ورود به دنیای اینترنت دست یافت.

نسخه 3.0 فایرفاکس در ماه ژوئن 2008 منتشر شد و در ظرف 24 ساعت هشت میلیون دانلود از این مرورگر صورت گرفت و رکورد جهانی گینس برای بیش‌ترین شمار دانلودهای نرم‌افزاری در مدت 24 ساعت را کسب کرد. نسخه 3.5 فایرفاکس نیز در ماه ژوئن منتشر شد و نسخه بتای 3.6 برای دانلود در اوایل ماه جاری عرضه شد.

همچنین طبق جزئیاتی که به تازگی از سوی بنیاد موزیلا انتشاریافته، نسخه 4.0 فایرفاکس که ارتقاء بزرگ بعدی این مرورگر محبوب خواهد بود تا پایان سال 2010 منتشر می‌شود و مجموعه ویژگی‌های جدیدی مانند رابط کاربری ساده و پشتیبانی از اشارات لمسی متعدد را به‌همراه خواهد داشت.

بر اساس جدیدترین آمار NetApplications، مرورگر فایرفاکس تا ماه اکتبر 2009 با سهم 24.1 درصدی پس از اینترنت اکسپلورر مایکروسافت مرورگر شماره دو اینترنت است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی خسروی پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 04:09 ب.ظ http://www.ali-minevisad.blogfa.com

تو هم عین خودم خوب مینویسی.به من هم سر بزن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد