اینترنت ۴۰ ساله شد

اینترنت ۴۰ ساله شد

 
 

شبکه آرپانت که امروزه به عنوان جد پهنای جهانی وب (www) به شمار می رود، نخستین بار چهل سال قبل در 29 اکتبر 1969 در یک استودیوی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس اولین پیام را انتقال داد. 

 
 


اولین پیامی که الکساندر گراهام بل از طریق تلفن و در فاصله بین دو اتاق انتقال داد به این شرح بود: "آقای واتسون بیایید اینجا با شما کار دارم."

اما اولین پیام از طریق اولین شبکه اینترنت به دست پروفسور لئونارد کلنیراک انتقال داده شد این استاد دانشگاه کالیفرنیا قصد نوشتن واژه Login را داشت اما پس از آنکه دو حرف از این واژه را با صفحه کلید رایانه نوشت، سیستم هنگ کرد. به این ترتیب رایانه دیگری که در فاصله حدود 500 کیلومتری از طریق شبکه "آرپانت" به این رایانه متصل بود تنها توانست "Lo" را دریافت کند، اما یکساعت بعد، این آزمایش با موفقیت تکرار شد و اینگونه جد اینترنت متولد شد.

آرپانت، شبکه ای از رایانه ها بود که در سپتامبر 1969 (یکماه قبل از انجام این آزمایش) ساخته شد این پروژه را وزارت دفاع آمریکا اجرا کرد. هدف از راه اندازی این شبکه که بعدها با اختراع پهنای جهانی وب در حد یک شبکه جهانی توسعه یافت، کنترل تحقیقات علمی در عرصه نظامی و اشتراک گذاری نتایج این تحقیقات میان تمام بخشهای پنتاگون بود.

به اعتقاد آمریکاییهای درگیر جنگ سرد دهه 60، آرپانت پاسخی آمریکایی به پرتاب تماشایی اولین قمر مصنوعی دنیا به دست روسها بود اولین قمر مصنوعی "اسپانتیک" نام دارد.

ادامه مطلب . . .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد