X
تبلیغات
رایتل

آیا بازی‌های کامپیوتری رسانه هستند؟

سه‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1388 08:09 ب.ظ نویسنده: فرزانه نظرات: 2 نظر چاپ

 

آیا بازی‌های کامپیوتری رسانه هستند؟  

 

دنیای ‌‌خط ‌شکنی‌های بی‌تاوان 

هر رسانه به دنبال ایجاد یک ذهنیت بر مخاطبش است. اگر بخواهیم بازی‌های کامپیوتری را نوعی رسانه فرض کنیم، ویژگی این رسانه این است که نوعی خط‌شکنی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. در واقع مخاطب و کاربر، در بازی‌های کامپیوتری کارهایی را می‌تواند انجام دهد که در عالم واقع نمی‌تواند آنها را انجام دهد یا اگر انجام دهد باید تاوان زیادی برای آن بپردازد. یک بازیکن در بازی کامپیوتری می‌تواند بکشد، آسیب برساند و تجربه‌هایی را کسب کند که لازم نیست عوارضی برایشان پرداخت کند؛ تجربیاتی که در عالم واقع بهای سنگینی دارند.

این اتفاق در سینما هم می‌افتد اما در بازی‌های کامپیوتری عنصر همذات‌پنداری پررنگ‌تر است و احساسات قوی‌تری وجود دارد. به همین خاطر است که در سال‌های اخیر کارشناسان جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و مذهبی دقت و نظارت بیشتری بر بازی‌های کامپیوتری دارند و آن را یک رسانه بسیار تأثیرگذار می‌شمارند. محمدرضا مجد، معاونت مطالعات و تحقیقات بنیاد ملی بازی‌های کامپیوتری و مدیر سازمان ESRA اما معتقد است: «برای استفاده از بازی‌های کامپیوتری به عنوان رسانه تأثیرگذار بر مخاطب و انتقال‌دهنده فرهنگ هنوز راه بسیاری در پیش داریم. چرا که هنوز فرم و محتوا با هم متناسب نیستند و این در کشور ما بسیار بیشتر صدق می‌کند چون در ایران ما تکنولوژی، صنعت و بازار درست و حسابی برای بازی‌های کامپیوتری نداریم.» 

گزارش کامل را اینجا بخوانید.