بزرگداشت 20 آبان «روز جهانی علم» در ایران

بزرگداشت 20 آبان «روز جهانی علم» در ایران 

 

رییس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو با اعلام برگزاری همایش روز جهانی علم در ایران، توجه دادن جامعه به علوم و ترویج علم را موجب رشد دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و دستیابی بهتر به نتایج علمی دانست. دکتر مهین گزانی در گفت‌وگو با ایسنا (منطقه خراسان) افزود: امسال به مناسبت 10 نوامبر (20 آبان) که روز جهانی علم می‌باشد، همایشی در محل مجموعه نیاوران برگزار خواهد شد که زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست. وی گفت: شعار امسال این روز «علم در خدمت صلح و توسعه با تأکید بر تغییرات علمی» است که به ویژه با توجه به شرایط کشور ما، حائز اهمیت می باشد و از اهداف مهم این همایش که در ایران برگزار خواهد شد، اطلاع رسانی به جامعه علمی کشور و آشنایی آنان با این روز است.

رییس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو در تشریح برنامه های این همایش تصریح کرد: در این همایش که با حضور معاون وزیر علوم برگزار می‌شود در زمینه برنامه‌های بین‌المللی یونسکو مانند محیط زیست، مسایل دریایی و مربوط به آب و زمین و نقشی که توانسته در ارتباط با صلح ایفا کند توضیحاتی ارایه خواهد شد، همچنین پیام جهانی مدیر کل یونسکو نیز قرائت می‌شود.
وی در خصوص اهداف برگزاری روز جهانی علم گفت: چگونگی عمومی سازی و گام برداشتن در جهت ترویج علم، چگونگی کمک به کشورهای در حال توسعه و عقب مانده برای دسترسی به علم، نحوه برخورد با چالش های پیشروی علم و حل کردن آن ها از جمله اهداف این روز است.
رییس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تشویق جوانان به استفاده از علم و انجام تحقیقات نیز از دیگر اهداف این روز است چرا که وقتی توجه به علم بیشتر شده و نگرش های علمی به ویژه در نسل جوان ایجاد شود، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پیشرفت کرده و توسعه می‌یابند و دستیابی به نتایج علمی بیشتر خواهد شد.
وی با بیان این که این همایش به رشته‌های مختلف علمی می‌پردازد به ایسنا گفت: امروزه تمام رشته های علوم را باید با هم در نظر گرفت به طوری که زمینه های فرهنگی، اجتماعی، ارتباطی و بخش آموزشی درکنار هم قرار داده شوند زیرا توسعه با آموزش و توسعه فرهنگی مطرح می شود.
دکتر گزانی تصریح کرد: امسال در زمینه اهدای جوایز به برگزیدگان علمی، برنامه‌ای نخواهیم داشت اما امیدواریم از سال‌های آینده با برنامه ریزی دقیق تر، بتوانیم حرکت های بهتری را انجام دهیم.
وی در ادامه با بیان اینکه سازمان ملل متحد از سال های 1980 میلادی که قطعنامه خاصی را در حوزه علوم به تصویب رساند، توجه ویژه‌ای به مقوله علم دارد به ایسنا گفت: در سال 1999 یونسکو با همکاری اتحادیه بین‌المللی علم، مبادرت به برگزاری یک کنفرانس بین المللی با حضور سه هزار کارشناس از سراسر دنیا از جمله ایران کرد که مطابق این کنفرانس، علم را به عنوان یک تعهد برای جامعه بین المللی اعلام و بیانیه‌ای در این زمینه صادر کردند و همچنین در این راستا هر دو سال، یک بار مجمعی در ارتباط با علوم تشکیل شده و در این مجمع به چند نفر از دانشمندان جوایز علمی اهدا می‌شود.
گفتنی است از سال 2001 میلادی، روز 10 نوامبر (20 آبان) از سوی یونسکو، به عنوان روز جهانی علم نامگذاری شده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی رمضانی پنج‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 04:19 ب.ظ http://ramazani60.blogspot.com

خوش به حالتان که روز "علم" دارید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد