کارتون های خشونت بار = کاهش خشونت در بین کودکان!

کارتون‌های خشونت‌بار به کاهش خشونت در بین کودکان منجر 

می‌شود

 
 

براساس تحقیقات جدید، به تصویر‌کشیدن صحنه‌های خشونت‌بار در کارتون‌ها به کودکان پیش‌دبستانی می‌آموزد که کمتر ستیزه‌جو و پرخاشگر باشند.  

 

به گزارش ایسنا، نتایج این تحقیقات که جنجال بسیاری را در پی داشته است، نشان می‌دهد کودکان زیر 5 سال به جای آن که با تماشای صحنه‌های خشونت‌بار به انجام کارهای ستیزه‌جویانه تشویق شوند با دیدن چنین اعمالی در کارتون‌ها، بیشتر از رفتارهای خصومت‌آمیز و ناهنجار فاصله می‌گیرند.

نویسنده روزنامه گاردین با پرداختن به این تحقیق، سپس با استفاده از عنوان «یک نظریه مخالف» به طرح این پرسش پرداخته است که آیا کارتون‌های خشونت‌بار کودکان را به انجام رفتارهای خصومت‌بار درزندگی واقعی تشویق می‌کند؟

این تحقیق توسط پروفسور آسیون شوارتز انجام شده است و نتایج آن ماه آینده در مجله‌ی «آموزش زود هنگام خردسالان» منتشر می‌شود.

پروفسور شوارتز در بخشی از این تحقیق آورده است: نظریه رایج این است که به تصویر‌کشیدن صحنه‌های خشونت‌بار در برنامه‌های تلویزیونی و خصوصا کارتون‌ها، تاثیرات منفی بررفتار کودکان دارد، این درحالی است که ما در تحقیقات جدیدمان ثابت‌کرده‌ایم که این نظریه رایج به هیچ وجه درست نیست.

او ادامه داده‌ است: بسیاری از کودکان پیش‌دبستانی، آنچه در برنامه‌های تلویزیونی و کارتون‌ها اتفاق می‌افتد را متوجه می‌شوند و می‌دانند که این شخصیت‌ها به دنیای داستان تعلق دارند. نتایج تحقیق پرفسور آسیون شوارتز با انتقاداتی از سوی کارشناسان دیگر نیز مواجه بوده است.

به نحوی که جان ماری اخیرا دراین باره گفته است: بخشی از کارهایی که بچه‌ها در زندگی واقعی خود انجام می‌دهند، برگرفته از همین برنامه‌هایی است که از تلویزیون می‌بینند.

وی ادامه داد: براساس تحقیقاتی که انجام داده‌ام، وقتی ذهن با سرگرمی‌های خشونت‌بار مواجه می‌شود، این خشونت در حافظه‌ی بلندمدت باقی می‌ماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد