«مخابرات کشور بزرگ‌ترین گران‌فروش است»

«مخابرات کشور بزرگ‌ترین گران‌فروش است»

 
 

رییس انجمن کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی کشور با تاکید بر این که مخابرات در حال حاضر بزرگ‌ترین گرانفروش است گفت: اگر تهیه و تامین پهنای باند دست بخش خصوصی باشد، می‌تواند پهنای باند را به یک چهارم قیمت تهیه و توزیع کند.  

 
 

مسعود ریاضیات ایسنا، در پاسخ به این که چرا کاهش هزینه‌ی اینترنت پرسرعت برای شرکت‌ها برای کاربران نهایی تاثیری نداشته است اظهار کرد: زمانی شرکت‌های انتقال داده یا ندا به شبکه‌ی زیرساخت پیشنهاد کردند که حاضرند کنسرسیومی تشکیل داده و پهنای باند مستقیم از خارج تهیه شود.

وی با بیان این که ورود یک STM1 پهنای باند که 155 مگ است، نزدیک 6 هزار دلار برای مخابرات هزینه دارد گفت: مخابرات این میزان را به هشت برابر قیمت می‌فروشد یعنی هر STM1 را به قیمت 48 میلیون تومان به فروش می‌رساند و این کاهش20 درصدی قیمت را بعد از این گرانفروشی انجام داده است.

او ادامه داد: چرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آنجا که باید اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در این تعرفه‌ها وارد شوند، دخالت می‌کند در صورتی که اینترنت کالای اساسی نیست که جلوی آن گرفته شود، بلکه کالای تکنولوژی و فن‌آوری به شمار می‌رود.

ریاضیات با بیان این که تمام شرکت‌های مخابراتی برای انتقال پهنای باند از یک مرکز به مرکز دیگر مبالغ هنگفتی می‌پردازند گفت: حداقل مخابرات می‌تواند این پهنای باند را به مراکز مخابرات انتقال دهد نه این که آن را به مرکزی در تهران ارایه داده و متقاضیان برای استفاده آن مجبور باشند مبلغ دیگری را پرداخت کنند.

به گفته وی پهنای باند به تنهایی درصد بسیار کمی یعنی حدود یک پنجم هزینه شرکت‌های اینترنتی را تشکیل می‌دهد و هزینه عمده برای شرکت‌ها صرف کرایه محل و انتقال می‌شود که مخابرات در هیچ کدام از این موارد تخفیف نداده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های اینترنتی با حداقل سود و در بسیاری مواقع با ضرر پهنای باند واگذار می‌کنند زیرا خود شرکت ارتباطات زیرساخت در راس هرم پهنای باند را به چندین برابر قیمت بین‌المللی واگذار می‌کند.

این کارشناس با اشاره به عملکرد وزارت راه و ترابری گفت: شبکه راه دست این وزارتخانه است که تعرفه‌ی کمی را دریافت کرده و برای کارهای خود بودجه‌ای درنظر می‌گیرد و هزینه‌های اصلی را خود هزینه می‌کند و مردم برای رفتن از جایی به جای دیگر هزینه کمتری پرداخت می‌کنند، بنابراین وزارت ICT نیز باید این عملکرد را داشته و به این موضوع توجه کند.

به اعتقاد وی دعوا بر سر این است که آیا پهنای باند باید دست بخش خصوصی باشد یا دولتی؛ اگر قرار است در دست دولت باشد، باید آن را با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده بدهد و برای رونق اقتصادی برروی آن یارانه پرداخت کند اما اگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد و به این نتیجه برسد باید امور خود را در این زمینه برون‌سپاری کند.

ریاضیات ارزان کردن پهنای باند به شکل درصدی را بی‌فایده دانست و تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات به عنوان رگولاتوری کشور نباید در حوزه‌ی انجمن‌ها و اتحادیه‌ها وارد شود و لزومی ندارد آن‌ها تعرفه‌ها را اعلام کنند زیرا اعلام تعرفه باید تصمیم و اراده صاحبان آن حرفه باشد که با نگاه به بازار آن را تعیین کرده و نظارت بر حسن اجرای این کار هم باید به عهده خود آن‌ها باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد