1984: جورج اورول

   1984: جورج اورول  

 

کتاب درباره زندگی آدمهایی است که نباید فکر کنند چون جرایم فکری از قوانین نانوشته ای است که همه آن را می دانند و پلیس هم هر از چند گاهی افراد یا افرادی را به این جرم دستگیر می کند: «همیشه هم در شب این اتفاق می افتد» و آن آدم محو می شود انگار که نبوده از اول. 

زندگیی که آدمهایش هیچ اراده ای از خود ندارند و یک صفحه سخنگو که نمی شود صدای آن را کاملا بست و خاموش کرد مرتب, برنامه های روزانه را اعلام می کند, بدتر از این وقتی است که آدمها هیچ وقت تنها نیستند چون آن صفحه سخنگو همه حرکات آنها را تحت نظر دارد و حرفهای آنها را می شنود ؛ یه خدای دست ساخته.  

همه رویدادها در سرزمینی به نام« اوشنیا» رخ می دهد. جایی که تا قبل از آن لندن نامیده می شد. در واقع همه چیز در دست حزب حاکمی است که اوضاع را به طور کامل و انسانیت و عواطف انسانی را هم در کنترل خود دارد. حتی شکل خانواده هم منحصر به قوانین این حزب است. 

کتاب ۱۹۸۴ نوشته جورج اورول و با مقدمه ای از اریک فروم, سه شعار دارد که در سرتاسر داستان خودنمایی می کند (شاید به شکل وارونه حتی):جنگ , صلح است . آزادی , ‌برد گی است. نادانی ,‌توانایی است.  

 در این سرزمین که به آینده انسانیت در آن امیدی نیست و به خویشتن, دوگانه باوری اهمیت زیادی دارد؛ در عین اینکه به درستی چیزی باور داری باید طوری عمل کنی که آن نادرست است, چون حزب این طور می خواهد.  

در نهایت نقش تبلیغات را نشان می دهد و اینکه با روش های اقناعی که در شکل خشن آن به شکنجه منجر می شود, می توان ذهن و فکر انسانها و عواطفشان را در یک حالت تعلیق و بی خبری تحت کنترل درآورد.

کتاب را می توانید از اینجا دانلود کنید.

نظرات 2 + ارسال نظر
علی رمضانی پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 05:38 ق.ظ http://ramazani60.blogspot.com

سلام
تشکر که تشریف آوردید. فیلم زیبایی بر اساس این رمان ساخته شده. یکی از نمونه های موفق تبدیل یک رمان به فیلم است. به همین نام ۱۹۸۴.
موفق باشید

محمود حق وردی یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 04:38 ب.ظ http://www.haghverdi.com

سلام
این کامنت شاید برای این پست کمی کهنه باشه اما شما ببخشید
این کتاب رو وقتی دانشجو بودم (سال 77) خوندم، هنوز هم فضای سنگین به تصویر کشیده شده در این کتاب منو می ترسونه.
فیلم فارنهایت 451 فرانسوا تروفو هم فضایی مشابه همین کتاب رو داره
فعلا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد