کتاب «رسانهها و بازنمایی» منتشر شد
کتاب «رسانهها و بازنمایی» نوشته سیدمحمد مهدیزاده منتشر شد.
نویسندهی کتاب دربارهی محتوای آن و مفهوم بازنمایی اظهار کرد: رسانهها بر شناخت و درک عموم از جهان تأثیر میگذارند، به این معنا که آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به جهان بستگی به محتوایی دارد که از رسانهها دریافت میکنند؛ زیرا رسانهها واسطه و میانجی بینِ آگاهیهای فردی و ساختارهای گستردهتر اجتماعی و سازندهی معنا هستند.
او افزود: رسانهها همچون آینه برای انعکاس واقعیت عمل نمیکنند؛ بلکه بر ساخت اجتماعی واقعیت تأثیر میگذارند. بر این اساس، بازنمایی، ساخت رسانهیی واقعیت است. بازنمایی نه انعکاس و بازتاب معنای پدیدهها در جهان خارج، که تولید و ساخت معنا بر اساس چارچوبهای مفهومی و گفتمانی است؛ بنابراین بازنمایی رسانهیی معناسازی خنثا و بیطرف نیست؛ چراکه هرگونه بازنمایی ریشه در گفتمان و ایدئولوژیای دارد که از آن منظر بازنمایی صورت میگیرد.
ادامه مطلب ...روزنامه «شهروند» نیمه شعبان بر روی دکه میآید
رئیس مؤسسه فرهنگی، اطلاعرسانی و مطبوعاتی سازمان شهرداریها گفت: روزنامه «شهروند» با رویکرد اجتماعی و فرهنگی نیمه شعبان بر روی دکه میآید.
رئیس مؤسسه فرهنگی، اطلاعرسانی و مطبوعاتی سازمان شهرداریها گفت: روزنامه «شهروند» با رویکرد اجتماعی و فرهنگی نیمه شعبان بر روی دکه میآید.
حسن ناصری پور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: پس از اینکه مجوز روزنامه را در اردیبهشت به مدیرمسئولی سیدمهدی هاشمی گرفتیم جلسات متعددی را برگزار کردیم و شورای سییاستگذاری روزنامه متشکل از دو نفر از معاونان سازمان و عدهای از نخبگان شهری که جمعی از عالمان و عاملان دانشگاهها و صاحبنظران و همچنین شهردارها هستند، تشکیل شد و هماهنگیهای اولیه برای انتشار روزنامه صورت گرفت که دو تصمیم نیز در این شورا مطرح شد که یا سردبیر انتخاب شود یا شورای سردبیری کار را دنبال کند.
وی اظهار داشت: نهایتاً بحث شورای سردبیری مطرح شد که با توجه به اینکه ما برنامه اختتامیه ستاد یکصدمین سال تأسیس شهرداری را داریم و این روزنامه نیز ثمره نگاه این ستاد بوده و تقریباً یکی از فعالیتهایی است که این ستاد دنبال میکرده است تا برای شهرداریها که 100 سال از عمرشان گذشته و در مقاطع اولیه روزنامه بلدیه را داشتند روزنامهای را احیا کند، در شورای سیاستگذاری مصوب شد که چهارشنبه 5 تیر در مراسم اختتامیه یکصدمین سال تأسیس شهرداری پیش شماره اول روزنامه منتشر و اعلام عمومی شود.
ناصریپور اضافه کرد: در دو سه هفته آینده نیز به صورت پیش شماره هفتهای 3 ـ 2 شماره از آن را چاپ میکنیم و برای ایام شعبانیه و نیمه شعبان به بعد نیز روزنامه هر روز منتشر میشود.
وی اظهار داشت: اعضای شورای سردبیری و تیم روزنامه چهارشنبه در مراسم اختتامیه یکصدمین سال تأسیس شهرداری توسط مدیر مسئول روزنامه سیدمهدی هاشمی معرفی میشوند.
ناصریپور تصریح کرد: خیلی از موضوعات اجتماعی است که شاید مرتبط با شهرداری نباشد ولی در فضای اجتماعی قرار دارد و باید به نحوی انعکاس داده شود که در حقیقت برنامههای خاصی برای آن در نظر گرفته شده است مثل باشگاه خبرنگاران خانواده که کارهای اولیه آن انجام شده و به زودی عضو میگیرند.
وی افزود: نگاه این است که این روزنامه وارد بحث خانوادهها و بیشتر فرهنگ شهروندی و اجتماعی شود.
ناصریپور خاطرنشان کرد: مجموعههای روزنامه شهروند را در کشورهای دیگر هم داریم که نگاهشان این است که حرفهای مردم را در فضای اجتماعی و شهروندی بیواسطه مطرح کنند و رویکرد روزنامه شهروند نیز اجتماعی، فرهنگی است.
وی در پایان گفت: از همه صاحبنظران قلم، اندیشه که فکر میکنند میتوانند در این حوزهها به ما کمک کنند با آغوش گرم استقبال کنیم
ترجمه کتاب «تاریخ تحلیلی علم ارتباطات» منتشر شد
کتاب «تاریخ تحلیلی علم ارتباطات» اورت میچل راجرز با برگردان فارسی غلامرضا آذری منتشر شد.
این کتاب که نزدیک به چهار سال وقت صرف ترجمهی آن شده، در سه بخش و 12 فصل تدوین شده است.
اورت میچل راجرز در این کتاب که درسنامهی مهمی در حوزهی تاریخ ارتباطات به شمار میرود، از خاستگاه اروپایی متفکرانی نظیر داروین، مارکس و فروید در حوزههای آغازین علم ارتباطات تا ظهور مطالعهی ارتباطات انسانی به عنوان یک حوزهی علمی برجسته، سرگذشت شورانگیزی را مرور میکند.
او تاریخ جامع مطالعات ارتباطی را مشحون از تحولات اجتماعی گوناگون میپندارد و از طریق مصاحبههای شفاهی ژرفانگر و اسناد پژوهیهای متقن، روایت تاریخی مستندی را از داستان شکلگیری علم ارتباطات گزارش میکند.
بر اساس این گزارش، نویسنده در بخشها و فصول مختلف کتاب، پس از ارائهی گزارشی تحلیلی از تلاش آغازگران اروپایی مطالعهی ارتباطات، رشد و توسعهی آن را در آمریکا و در نهایت، حوزهی وسیع ارتباطات در سطح جهان مورد بررسی و کنکاش قرار میدهد.
«تاریخ تحلیلی علم ارتباطات» در 968 صفحه و در دو فرم دو جلد در یک جلد و دیگری دو جلد شومیز در قطع وزیری به بازار کتاب عرضه شده است.
۶۰سال قبل در 21 ژوئن 1948 در لابراتوارهای دانشگاه منچستر انگلیس اولین رایانه مبتنی بر سیستم صفر و یک دنیا با نام "بچه" پا به عرصه وجود گذاشت.در این روز اولین مغز الکترونیکی که توانایی ذخیره و پیگیری برنامه ها را داشت روشن شد.
این ماشین محاسباتی "ماشین آزمایشگاهی در مقیاس کوچک" (Small Scale Experimental Machine) نام داشت اما بیشتر با نام " Baby" (بچه) شناخته می شد. این نام را مخترعان آن برای این رایانه برگزیده بودند شاید به این دلیل که جای بچه آنها را داشت!
این محاسبه گر دیجیتالی از ذهن دو محقق انگلیسی به نامهای "تام کیلبرن" و "فردی ویلیامز" متولد شد. 60 سال قبل این دو دانشمند با امید اینکه دستگاهی متفاوت از آنچه که تا آن زمان وجود داشت اختراع کنند، اولین ضربه های ورود به این ماشین اسرارآمیز را زدند و به این ترتیب "بچه" اطلاعات را پردازش کرد و درپی این رویداد مهم اولین رایانه دیجیتالی واقعا کاربردی متولد شد.
با مقایسه میان آنچه که به عنوان رایانه شناخته می شود و "بچه" می توان فهمید که رایانه "کیلبرن" و "ویلیامز" همانند یک ماشین ابتدایی است.
این رایانه مجهز به یک حافظه (رم) هزار و 24 بود که نه تنها برای جمع آوری اطلاعات محاسبه شده استفاده می شد بلکه دستورالعملهای برنامه را نیز ذخیره کرده و اطلاعات را با سرعت 2/1 دستور العمل در میلی ثانیه پردازش می کرد. این سرعت حدود یک میلیون برابر کندتر از پردازشگر یک رایانه رومیزی مدرن است.
تصور کنید که یک "آی- پاد" 80 گیگابایتی 640 میلیون برابر هوشمندتر از نمونه آزمایشی "بچه" دانشگاه منچستر است.
"بچه" اولین مغز الکترونیکی دنیا است که از کد دوتایی "صفر و یک" استفاده می کند درحالی که نمونه قبلی رایانه که ENIAC (ماشین حساب الکترونى) که در سال 1946 در دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شد برپایه کد "ده دهی" عمل می کرد.
در سال 1998 به مناسبت تولد 50 سالگی "بچه"، دانشگاه منچستر یک کپی کاملا مشابه این رایانه را ساخت.
ترافیک «وب» هر سال ۵۰ درصد افزایش مییابد
|
نتایج یک بررسی جدید تحقیقاتی حاکی است از سال 2007 تا 2012 ترافیک وب تقریبا هر دو سال یک بار دو برابر خواهد شد و عامل این مساله افزایش علاقه به تماشای محتوای ویدیویی در وب و گسترش علاقه به وب سایت های مبتنی بر فناوری وب 2 است.
به گزارش فارس به نقل از سایت telecom paper، تحقیقات شرکت سیسکو نشان می دهد سایت های وب 2 که ویژگی اصلی آنها مشارکت کاربران در تولید محتوا است به شدت محبوب شده اند و اشتیاق مردم به به اشتراک گذاری محتوا در آنها ترافیک وب را تشدید کرده است.
در کنار این سایت ها، سایت های نمایش دهنده فایل های ویدیویی و سایت های اجتماعی مجازی مانند فیس بوک و اورکات هم مزید بر علت شده اند.
برآورد شرکت سیسکو حاکی است ترافیک وب سالانه 46 درصد رشد می کند و بر طبق پیش بینی این شرکت تداوم این وضعیت موجب اتمام 90 درصد IP های جهان تا سال 2012 خواهد شد، امری که دسترسی و بهره مندی از خدمات اینترنتی را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد.
IP شماره ای 4 بخشی است که پس از اتصال هر فرد به اینترنت برای شناسایی به وی اختصاص می یابد و با توجه به محدود بودن ظرفیت آن تلاش های جدی برای ارتقای IP های فعلی از نسخه 4 به نسخه 6 در جریان است. بر طبق اعلام سیسکو ترافیک وب تا سال 2012 به 552 اگزابایت می رسد. ( هر اگزابایت معادل یک میلیارد گیگابایت است).