وب سایت تزاروس فارسی راه اندازی شد

وب سایت تزاروس فارسی راه اندازی شد

 

تزاروس یکی از پرکاربردترین فرهنگ ها در زبان انگلیسی است. تا چندی پیش مشابه تزاروس انگلیسی برای زبان فارسی وجود نداشت ولی اکنون با کوشش جمشید فراروی تزاروس فارسی به جمع کتاب های مرجع فارسی اضافه شده است.

این کتاب فرهنگ طیفی (تزاروس) طبقه‌بندی لغات و اصطلاحات زبان فارسی است. دراین کتاب لغات و اصطلاحات رایج زبان فارسی به‌صورت طبقه‌بندی شده، تحت 991 مقولۀ اصلی (فصل) و حدود 7.500 مقولۀ فرعی (سرفصل یا زیرمقوله یا مدخل)، براساس ارتباط معنایی خود درکنار هم آورده شده‌اند. مقولات فرعی (مدخل‌ها) شامل یک یا چند اسم، صفت، مصدر فعل، و قیدهای مرتبط بامقولۀ اصلی هستند؛ و تحت هرمدخل، طیفی از معانی مترادف، نزدیک، مشابه، ویا صرفاً مرتبط ازنظر تداعی، به‌ترتیب سایه روشنهای معنایی مرتب شده‌اند.

کاربرد اصلی این کتاب، یافتن لغاتی است که شخص به‌یاد نمی‌آورد (به‌زبان خودمانی، نوک زبانش است)، که با به‌یادآوردن و کمک گرفتن از لغات مترادف یا مرتبط با آن انجام می‌گیرد.

بهتر است برای روشن شدن موضوع، شیوه‌ی استفاده از این کتاب را با نحوه و هدف استفاده از یک فرهنگ لغت متداول مقایسه کنیم. هنگامی که با لغت ناشناخته‌ای در یک کتاب یا درمحاوره برخورد می‌کنید، به‌یکی از فرهنگها، مثلاً فرهنگ عمید مراجعه می‌کنید. در چنین فرهنگی، لغات به ترتیب الفبایی مرتب شده‌اند و شما با دانستن یا حدس زدن هجی کلمه‌ی مورد نظر، آن را به‌سرعت پیدا و معنایش را استخراج می‌کنید. فرهنگ طیفی یا مقوله‌ای با هدف برعکس استفاده می شود: یعنی دروضعیتی که شما دنبال لغتی هستید که آن‌را ازیاد برده اما معنای دقیق و مورد استفاده‌ی معمول آن را می‌دانید. یا ایده یا معنایی درذهن داشته و می‌خواهید بیان کنید اما واژه‌ی مناسب و راضی‌کننده‌ای برای آن به فکرتان خطور نمی‌کند. جمشید فراروی

نظرات 5 + ارسال نظر
وسوسه زنانه سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 06:44 ب.ظ http://www.clickwoman.blogsky.com

سلام وبلاگت بسیارجالب ومفید بود شما هم به ما سربزنید اگر برایتان ممکن میباشد وبلاگهای من را در لینکستان خود قرار دهید تا زیر سایه شما نسیمی به ما بوزد و بازدیدکنندگان شما گوشه چشمی به وبلاگ ما داشته باشند پیروز باشید به امید روزی که وبلاگهای من باعث شادی و امید شما دوست عزیز شود=>
http://www.clickwoman.blogsky.com
وسوسه زنانه
http://www.mamno-13.blogsky.com
ورود 13- ممنوع

محمد ایمانیان سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 08:05 ب.ظ http://ivlps.blogspot.com

درود بر شما
لطفا بفرمایید که آیا همچنینن تزاروسی چاپ هم شده است یا نه و اگر چاپ شده کجا می توان آن را تهیه کرد.
متشکرم

سعیده یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:01 ب.ظ

پس آدرس وب سایتش کو !

با حرکت موس روی آخرین کلمات این یادداشت ( یادداشت تزاروس) اندازه حروف تغییر م یکند و با کلیک بر روی آن می تونید به آدرس مورد نظر برسید.

علی نبی اللهی پنج‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 09:50 ق.ظ

سلام آیا نسخه الکترونیکی و یا نرم افزاری این اثر هم وجود دارد؟ در صورت مثبت بودن جواب چگونه می توان آنرا تهیه نمود؟

می تونید به انتهای یادداشت که اسم « جمشید فراروی » نوشته شده مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنین.

[ بدون نام ] دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:44 ب.ظ

با سلام و تشکر از مطلب مفیدتان
سایتی که با کلمه‌ی «جمشید فراروی» به آن لینک داده‌اید این آدرس است:
http://www.persianthesaurus.com
در صورتی که سایت اصلی استفاده از این کتاب در این آدرس قرار دارد:
http://www.persianthesaurus.info

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد