رایانه 60 ساله شد

رایانه ۶۰ ساله شد.

۶۰سال قبل در 21 ژوئن 1948 در لابراتوارهای دانشگاه منچستر انگلیس اولین رایانه مبتنی بر سیستم صفر و یک دنیا با نام "بچه" پا به عرصه وجود گذاشت.در این روز اولین مغز الکترونیکی که توانایی ذخیره و پیگیری برنامه ها را داشت روشن شد.

این ماشین محاسباتی "ماشین آزمایشگاهی در مقیاس کوچک" (Small Scale Experimental Machine) نام داشت اما بیشتر با نام " Baby" (بچه) شناخته می شد. این نام را مخترعان آن برای این رایانه برگزیده بودند شاید به این دلیل که جای بچه آنها را داشت!

این محاسبه گر دیجیتالی از ذهن دو محقق انگلیسی به نامهای "تام کیلبرن" و "فردی ویلیامز" متولد شد. 60 سال قبل این دو دانشمند با امید اینکه دستگاهی متفاوت از آنچه که تا آن زمان وجود داشت اختراع کنند، اولین ضربه های ورود به این ماشین اسرارآمیز را زدند و به این ترتیب "بچه" اطلاعات را پردازش کرد و درپی این رویداد مهم اولین رایانه دیجیتالی واقعا کاربردی متولد شد.

با مقایسه میان آنچه که به عنوان رایانه شناخته می شود و "بچه" می توان فهمید که رایانه "کیلبرن" و "ویلیامز" همانند یک ماشین ابتدایی است.

این رایانه مجهز به یک حافظه (رم) هزار و 24 بود که نه تنها برای جمع آوری اطلاعات محاسبه شده استفاده می شد بلکه دستورالعملهای برنامه را نیز ذخیره کرده و اطلاعات را با سرعت 2/1 دستور العمل در میلی ثانیه پردازش می کرد. این سرعت حدود یک میلیون برابر کندتر از پردازشگر یک رایانه رومیزی مدرن است.

تصور کنید که یک "آی- پاد" 80 گیگابایتی 640 میلیون برابر هوشمندتر از نمونه آزمایشی "بچه" دانشگاه منچستر است.

"بچه" اولین مغز الکترونیکی دنیا است که از کد دوتایی "صفر و یک" استفاده می کند درحالی که نمونه قبلی رایانه که ENIAC (ماشین حساب الکترونى) که در سال 1946 در دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شد برپایه کد "ده دهی" عمل می کرد.

در سال 1998 به مناسبت تولد 50 سالگی "بچه"، دانشگاه منچستر یک کپی کاملا مشابه این رایانه را ساخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد