نقش اینترنت در تخریب استعداد: آیا گوگل ما را کودن می‌کند؟

نقش اینترنت در تخریب استعداد: آیا گوگل ما را کودن می‌کند؟

"نیکلاس کر" مدیر سابق مجله " Harvard Business Review" با طرح سوالی مبنی بر اینکه "آیا گوگل ما را کودن می کند؟" نگرانی خود را نسبت به این مسئله که اینترنت توانایی مطالعه کاربران را کاهش می دهد ابزار کرد. 

 

وی با طرح این سوال که "آیا گوگل ما را کودن می کند؟" (Is Google making us Stoopid) با دلایل بسیاری به پاسخ این سوال پرداخته است. [نیکلاس کر به عمد واژه stupid به معنای کودن را به صورت Stoopid نوشته است تا با این روش این واژه را از نظر ظاهری شبیه به واژه Google کند]

وی در پاسخ به این سوال نوشته است: "این حقیقت دارد که ما به محض آنکه برای خواندن سندی چند صفحه ای و یا یک کتاب مقابل رایانه می نشینیم در یک چند عملکردی ذهنی غوطه ور می شویم و پس از خواندن چند پاراگراف احساس خستگی می کنیم. به این ترتیب روش خود را عوض کرده و بلافاصله خود را آماده مشاهده یک لینک جدید می کنیم."

نیکلاس کر در ادامه نوشت: "شما نمی توانید استعداد 12 تا آنتونیو سالریو [آهنگساز ایتالیایی قرون 18 و 19] را داشته باشید و قطعه ای از موتزارت را بسازید. شما نمی توانید در کنار هم کمیته ای از دانشجویان با استعداد هنر را تشکیل دهید و نقاشی "لا دنس" اثر هنری ماتیسه نقاش فرانسوی را بکشید. چون ناتوانی ماندگار ما با ماهیت وجودی چندگانه ها سازش پیدا می کند و باعث می شود که میل ما در وضع الگوهای هنری در جایگاهی غلط قرار گیرد. شکسپیر صاحب هملت است چون آن را خلق کرده است به همین ترتیب الکساندر گراهام بل مالک تلفن است چون زودتر از آنتونیو مئوچی حق انحصاری اختراعش را به ثبت رساند."

 

به اعتقاد کر، اینترنت دقت و توجه کاربران را نابود می کند و موجب می شود که استعدادها هرگز شکوفا نشوند.

در حقیقت این نخستین بار نیست که نسبت به نقش مخرب اینترنت در سرکوب استعدادها و خلاقیت هشدار داده شده است به طوری که دسامبر گذشته "تارا برابازون" استاد ارتباطات و رسانه دانشگاه بریگتون انگلیس استفاده از جستجوگرهای گوگل و ویکی پدیا را به عنوان منابع جستجوی تحقیقات دانشجویان خود ممنوع کرد.

این استاد در توضیح این مسئله اظهار داشت: "مسئله این است که امروزه بسیاری از دانشجویان دیگر تمایلی به استفاده از مغز خود ندارند. ما باید ارزش تحقیق و تجزیه تحلیل را احیا کنیم. به همین علت من استفاده آنها از سایتهایی مثل گوگل و ویکی پدیا را ممنوع و به آنها لیستی از کتابهایی را ارائه کردم که دانشجویانم می توانند با کمک آنها تحققیات خود را انجام دهند."

این استاد در سایت رسمی دانشگاه بریگتون نوشت: "می خواهم که دانشجویانم پشت میز بنشینند و کتاب بخوانند. می خواهم که آنها تجربه صفحات نوشته و چاپ شده را یادبگیرند، دقیقا همانطور که تجربه پیکسل و محتویات دیجیتالی را آموخته اند. در حقیقت می خواهم که دانشجویانم هر دوی اینها را و نه تنها یکی از آنها را تجربه کنند."

همچنین در روزهای اخیر مایکروسافت، گوگل، اینتل و "آی بی ام" گروهی را به منظور بررسی مشکلات ناشی از اعتیاد به پست الکترونیک که موجب کاهش راندمان کار کارمندان این شرکتها شده است تشکیل دادند.

در راستای این تصمیم، اینتل تولید کننده جهانی ریزتراشه ها در مدت 8 ماه یک تحقیق درون شرکتی را انجام داد و کشف کرد که پس از محدود کردن امکان استفاده از پست الکترونیک بسیاری از وابستگان به این فناوری بیشتر احساس خلاقیت کردند و بر راندمان کاری آنها افزوده شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد