"تصویر ذهنی هنر ناب‌تری را نشان می‌دهد"
نمایش "هم‌زمانی" عربشاهی و طیبی در تهران
نمونه‌های از آثار ارایه‌شده در نمایشگاه "همزمانی"

نمایشگاه آثار طراحی مشتمل بر 17 اثر از "نیکزاد عربشاهی" و "پری‌چهر طیبی" در گالری لاله برپاشده است.

تصویر ناب در هزارتوی ذهن مشوش شکل نمی‌گیرد، تفکر ذهن و پالودن آن از ارجاعات مغشوش و پارازیت، جاذبه‌ای ذهنی را سبب می‌شود که اتفاقات را بدل به امکانات می‌کند. این‌جاست که ذهن، همگام با هستی فرآیندی را آغاز می‌کند که منجر به دیالکتیک برون و درون می‌شود. تلاقی درون و برون، هم‌زمانی هستی و ذهن، ایستادن در پهنه‌ای است که تصویر ناب اجازه امکان می‌یابد

"تصویر ذهنی هنر ناب‌تری را نشان می‌دهد"
نمایش "هم‌زمانی" عربشاهی و طیبی در تهران

 

تصویر ناب در هزارتوی ذهن مشوش شکل نمی‌گیرد، تفکر ذهن و پالودن آن از ارجاعات نمونه‌های از آثار ارایه‌شده در نمایشگاه "همزمانی"مغشوش و پارازیت، جاذبه‌ای ذهنی را سبب می‌شود که اتفاقات را بدل به امکانات می‌کند. این‌جاست که ذهن، همگام با هستی فرآیندی را آغاز می‌کند که منجر به دیالکتیک برون و درون می‌شود. تلاقی درون و برون، هم‌زمانی هستی و ذهن، ایستادن در پهنه‌ای است که تصویر ناب اجازه امکان می‌یابد. حضور عناصر بصری در جهان تصویر ناب، حضوری به تمامی فیزیکال و عینی نمی‌تواند باشد. خط تنها یک کنش فیزیکی دست انسان نیست که تصویری به عینی را تصویر کند، خط به امکانی تبدیل می‌شود در جهت تولید بافت و ریتم به‌مثابه زمینه‌ای سرشار از انرژی که مختصاتش را هستی و ذهن ترسیم کرده‌اند. کشف توانایی‌های ذهن در جنب امکانات هستی برای خلق تصویری هرچه ناب‌تر هدفی است که چشم‌انداز مولفان آثار را نقش زده است.

این‌ها باور خالقان آثاری است که در نمایشگاه "هم‌زمانی" آثارشان را عرضه کردند.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایشگاه آثار طراحی مشتمل بر 17 اثر از "نیکزاد عربشاهی" و "پری‌چهر طیبی" در گالری لاله برپاشده است.

آثار به‌نمایش درآمده در این نمایشگاه در ابعاد بزرگ و با تکنیک میکس مدیا و مداد حاصل حدود دوسال‌ونیم، کار این دو هنرمند جوان است که با موضوع و عنوان "هم‌زمانی" و با فضایی سوخته و رنگ‌های تیره عرضه شده‌اند.

چیدمان نمایشگاه نوعی فضاسازی است که مخاطبان را از محیط بیرون جدا می‌کند و ذهن را به چیزهای مختلف و فضای مختلف ارجاع می‌دهد و برگزارکنندگان معتقند که چون نمایشگاه تجسمی است، این نوع موسیقی هم توسط مخاطب تجسم می‌شود.

نیکزاد عربشاهی به خبرنگار ایسنا، نمایشگاه هم‌زمانی ایده‌ای بود که می‌خواستیم ببینیم در فضای ذهنی گستره امروز، چه اتفاقاتی می‌افتد و نشان دهیم تصویر ذهنی می‌تواند هنر ناب‌تری را به‌وجود آورد. با این ایده استارت نمایشگاه زده شد و به‌نوعی تکوین فضای علمی و عملی تجسمی شکل گرفت.

او افزود: عنوان "هم‌زمانی" همان تئوری گوستاو یونگ است، یعنی همان رویدادهایی را که می‌شناسیم و اتفاقاتی که فکر می‌کنیم از پیش دیده‌ایم و در واقع زمانی‌که اتفاقات درونی و بیرونی در یک طول موج قرار می‌گیرند.

عربشاهی هدف دیگر این بود که نشان دهیم، اتفاقاتی که می‌افتد فقط در زندگی شهری نیست، بلکه در دل نقاشی‌های نقاشان هم می‌افتند و بعضی اوقات انسان‌ها خیلی راحت از کنار آن‌ها رد می‌شوند. ما سعی کردیم این اتفاقات را درک کنیم به‌طوری‌که گاهی اوقات می‌شد بدون این‌که کارهای یکدیگر را ببینیم، نتیجه‌ای که از کار گرفتیم، مانند هم می‌شد و نتایج بصری یکسانی داشت.

او ابراز کرد: از آن‌جایی که ذهن، خالق بی‌چون و چراست سعی کردیم، از این قدرت به‌طور کامل برای به وجودآوردن یک تصویر ناب استفاده کنیم.

عربشاهی از برگزاری سه نمایشگاه دیگر به‌طور هم‌زمان بعد از این نمایشگاه خبر داد و گفت: این نمایشگاه با عنوان متفاوت اما با همین تفکر و اندیشه برگزار می‌شود. وی به زمان و مکان برپایی این نمایشگاه‌ها اشاره‌ای نکرد.

نمایشگاه یادشده در گالری لاله واقع در خیابان فاطمی، جنب هتل لاله، تا 13 خردادماه جاری برپاست. http://www.isna.ir/ISNA/PicView.aspx?Pic=Pic-1137719-1&Lang=P

نظرات 3 + ارسال نظر
شی وا سه‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:59 ب.ظ http://vooroojak2000.blogfa.com

سلام..

افخم چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:26 ق.ظ http://afkham.blogfa.com

سلام گل قشنگم
خوبی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عجب داشت که یادی از ما کردی با مرام .....................
دمتون همیشه گرم ...............................

نسیم چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:19 ب.ظ http://www.deltapr.blogfa.com

سلا خانومی خوبی؟چه خبر؟ اطاعت امر کردم و سر به وبلاگت زدم خیلی عالیه آفرین ما رو هم در یاب. برات آرزوی موفقیت دارم .نمی خوای این ورا بیای؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد